110510-jaguar-c-x75 Foto: Sandy Huffaker

Jaguars superhybrid C-X75 sätts i produktion

Jaguars imponerande supersportbil med hybriddrift kommer inte att stanna på konceptstadiet. Jaguar har redan börjat ta emot intresseanmälningar på en exklusiv supersportbil som inte ska släppa ut mer än 99 g/km.

Kommer ni ihåg Jaguars konceptbil C-X75 från Parissalongen i fjol? Snart kommer den tillbaka, och då som fullfjädrad produktionsbil. Jaguar låter nu hälsa att de har beslutat att en supersportbil baserad på C-X75-konceptet ska sättas i begränsad serieproduktion om 250 bilar. Inte verkar det som att de tänker ta det säkra före det osäkra heller, produktionsbilen ska vara konceptet trogen, vara hybriddriven och ha kapacitet att konkurrera med de allra bästa supersportbilarna på marknaden.

– Det här kommer att bli den snyggaste och mest innovativa Jaguaren någonsin, till och med inom supersportbilsvärlden kan vi bygga det vackraste, säger Jaguars designchef Ian Callum.

Jaguar tänker inte utveckla bilen själva. Till sin hjälp kallar de in Williams F1 som ska bistå med ingenjörsexpertis, främst inom områdena aerodynamik, kolfiberkonstruktioner och hybridteknik. Slutprodukten ska, enligt Jaguars pressmeddelande, bli mycket lik konceptbilen, inte bara utseendemässigt utan även konstruktionsmässigt. Vi kan alltså räkna med mycket kolfiber.

Drivlinan är ett lite osäkrare kort. Konceptbilen hade en udda lösning med fyra elmotorer, en i vid varje hjul, och två centralt monterade turbinmotorer som räckviddsförlängare. Denna tycks inte kunna bli helt färdig i tid men Jaguar berättar att man fortsätter att arbeta på mikroturbinlösningen och att ägargruppen Tata nyligen har köpt in sig i jetmotortillverkaren Bladon Jets. För att C-X75 ska kunna lanseras inom en rimlig tid väljer Jaguar att satsa på en lite mer konventionell drivlina bestående av förbränningsmotor och två elmotorer, en för vardera hjulaxel. Toppfarten ska vara drygt 320 km/h och räckvidden vid körning enbart på el uppges bli cirka 50 kilometer. Jaguar har satt som mål att hålla koldioxidutsläppen under 99 g/km.

Jaguar har redan börjat ta emot intresseanmälning på bilen som ska byggas i 250 exemplar och får en prislapp på 700 000-900 000 pund, cirka 7,5-9,6 miljoner kronor i dagens växelkurs.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!