110312-jordbavning-japan

Japanska biltillverkare kommer igen

Nya siffror visar att de japanska biltillverkarna är på väg att komma tillbaka efter tsunami-katastrofen den 11 mars.

De japanska biltillverkarna drabbades hårt av tsunamin som mer eller mindre slog ut Japan i några dagar i mars. Särskilt bilindustrin drabbades av brist på delar från underleverantörer. 

Nu rapporterar både Nissan och Suzuki att de planerar att slå rekord för 2011, enligt en sammanslagen prognos för de sex japanska biltillverkarna, enligt Just Auto. Nissan hoppas sälja 4,6 miljoner fordon världen över i år, vilket är 9,9 procent mer än 2010. Suzuki nöjer sig med en 6,7-procentig ökning vilket för dem betyder 2 819 000 fordon. Det betyder rekord, och som bakgrund nämns Indiens allt starkare ekonomi som en av faktorerna bakom återhämtningen. 

Även Mitsubishi och Mazda tror att de kommer sälja fler bilar 2011. I maj började Mitsubishi rulla ut fler fordon än vad man räknat med innan katastrofen i mars. Mazda kom tillbaka på före-tsunami-nivå ungefär samtidigt under maj månad. 

För Toyota och Honda går det långsammare att komma tillbaks på banan vilket enligt Just Auto beror på att de drabbats hårdare av sviterna av jordbävningarna. Toyota räknar med att vara på 90 procent av sin totala kapacitet vid slutet av juni. 

Nissan vinner mark

Nissan siktar på att vinna mark i framförallt Kina, där man har en marknadsandel på 6,2 procent. Den siffran vill man byta till en jämnare siffra på tio procent redan nästa år. 2016 vill man ha en åttaprocentig bit av världskakan, mot nuvarande 6,1 procent.

Bilanalytikern Mamoru Katai vid Tokai Tokyo Research, menar att det är ett tecken på att Nissan passar på att ta för sig på marknaden medan Toyota och Honda kämpar för att komma tillbaks till normal produktionstakt.

– Det är sant att det väger in, men Toyota och Honda kommer komma tillbaka och då kommer konkurrensen hårdna, säger Mamoru Katai till nyhetsbyrån AP.

Marknadsundersökningsföretaget Moody’s har nyligen sänkt Toyotas kreditbetyg ett steg och är samtidigt beredda att sänka det ytterligare. Detta på grund av just vikande marknadsandelar, den starka yenen och höga råvarupriser, uppger SVT.

De japanska biltillverkarna förväntades tidigare att återvända till vanliga produktionsnivåer först i oktober, men det målet mötte Nissan redan i maj enligt den japanska nyhetsbyrån Kyodo News. Suzuki planerar höja sin produktionstakt årligen med start i augusti månad, enligt Just Auto. 

Sammanlagt tänker de sex stora bil-japanerna skruva ihop 20 339 000 bilar i år, vilket är en ökning på 2,2 procent. Fuji Heavy Industries bygger Subaru och tänker släppa sin prognos den sjätte juli.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!