I veckan inföll den stora helgdagen fjärde juli i USA då amerikanerna firar sin självständighet och många är de företag och organisationer som passar på att göra affärer av saken. Ett exempel är undersökningsföretaget Brand Keys som har frågat 4 500 amerikaner vilket varumärke de anser vara mest patriotiskt.
Undersökningen resulterade i en lista med de 25 mest patriotiska märkena. Listan kan du se nedan, procenttalen representerar de tillfrågades ”emotionella engagemang” i märket.
Med tanke på att Jeep nyligen lanserade en Patriot Freedom Edition är det inte överraskande att Jeep hamnar på första plats i undersökningen, strax före chokladtillverkaren Hershey’s och Coca-Cola. Mer överraskande är att Jeep är nästan ensamt bilmärke på listan. Ford kommer på en 16:e plats men hela GM-koncernen saknas, till och med Chevrolet som brukar spela patriotkortet i många av sina annonser. Att Jeep ägs och kontrolleras av italienska Fiat verkar inte bekomma de tillfrågade i undersökningen.
Topp 25 mest patriotiska varumärken i USA:
1. Jeep (98%)
2. Hershey's (97%)
3. Coca-Cola (97%)
4. Levi Strauss (95%)
5. Walt Disney (95%)
6. Colgate (94%)
7. Zippo (93%)
8. Wrigley's (92%)
9. Ralph Lauren (91%)
10. Kodak (90%)
11. Gillette (90%)
12. New Balance (89%)
13. Harley-Davidson (89%)
14. Budweiser (88%)
15. Marlboro (88%)
16. Ford (86%)
17. Louisville Slugger (85%)
18. Smith & Wesson (85%)
19. General Electric (84%)
20. John Deere (82%)
21. L.L. Bean (82%)
22. Walmart (81%)
23. Craftsman Tools (80%)
24. Wilson Sporting Goods (80%)
25. Wrangler apparel (80%)
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.