Jeep Cherokee

Jeep Cherokee – allt om nya jeepen med Fiat-teknik

Vill du bilda dig din egen åsikt om nya Jeep Cherokee? Vill du veta mer om de tre olika systemen för fyrhjulsdrift? Då finns allt för dig här i form av ett stort bildspel och all teknisk information.

Nya Jeep Cherokee fick en tumultartad lansering. Flera veckor innan avtäckningen på New Yorks bilsalong läckte bilder från fabriken ut och bilvärlden rasade mot den nya, radikalt annorlunda designen. Det dröjde inte länge innan Jeep släppte egna bilder som ställde nya Cherokee i bättre dager och fick de värsta kritikerna att lugna sig. Nu har bilen lanserats fullt ut och vi får veta allt om den avancerade fyrhjulsdriften och den nioväxlade automatlådan.

 Nya Cherokee blir en av de första bilarna som använder ZF:s nya niostegade automatlåda. Samma låda kommer inom kort att hamna i Range Rover och Range Rover Evoque men Cherokee ser ut att bli först och den är dessutom standard till alla motorer. Cherokee-köparen kommer däremot att kunna välja mellan tre olika system för fyrhjulsdrift. Den enklaste versionen kallas Active Drive I och är ett helautomatiskt system som kopplar bort bakhjulen när de inte behövs. Active Drive II erbjuder möjligheten att lägga i en lågväxel. Bilar som utrustas med Active Drive II får dessutom 2,5 centimeter högre markfrigång. Värstingsystemet kallas Active Drive Lock och gör ungefär som namnet beskriver. Utöver lågväxel kan föraren lägga i bakre diffbroms om terrängen är riktigt svår.

 När Cherokee börjar säljas i USA till sommaren blir det i fyra olika versioner: Sport, Limited, Latitude och Trailhawk (stora bilden). I Trailhawk-paketet ingår förstås Active Drive Lock-systemet men även ett tuffare utseende med hasplåtar och röda bogseröglor. Ett aningen omstukat spoilerpaket ger Trailhawk-modellen bättre frigångsvinklar.

 Även om det kan vara svårt att förstå så byggs nya Cherokee på en plattform som har utvecklats av koncernsyskonet Alfa Romeo. Det har gått rykten om att den för Jeep så otypiska designen i själva verket togs fram en suvmodell med Alfa Romeo-märke men det har förnekats av Jeeps chefsdesigner Mark Allen. Att plattformen har italienska rötter är dock inget Jeep hymlar med. Det innebär att Cherokee har McPherson-fjäderben fram och multilänkaxel bak.

 Instegsmotorn till Cherokee blir en fyrcylindrig 2,4-litersmotor som kallas Tigershark MultiAir 2 I-4. Tigerhajsmotorn ger 184 hästkrafter och 232 newtonmeter. Snäppet ovan finns en 3,2-liters Pentastar-V6 som ger 271 hästkrafter och 324 newtonmeter.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!