101214-jeep-compass Foto: AJ Mueller

Jeep Compass får välbehövligt lyft

Den i Jeep-mått mätt lilla suven Compass får ett kraftigt ansiktslyft. Det glosögda ansiktet är borta till förmån för en elak front direkt hämtad från storebror Grand Cherokee.

Det blev ingen lång Sverigevistelse för Jeeps mellanstora suv Compass. Kanske berodde det snabba tillbakadragandet från den svenska marknaden på den udda designen, kanske var det den halvdana kvalitetskänslan som fick svenska suvköpare att lägga sina pengar på andra bilar. Nu blir det eventuellt läge för Jeep att försöka igen då Compass har genomgått ett kraftigt ansiktslyft.

Jeep Compass av årsmodell 2011 har inte mycket gemensamt med de tidigare årsmodellerna. Den tidigare så glosögda fronten med små runda strålkastare och separata blinkers har bytts mot en front som är till förvillelse lik nya Grand Cherokee. Många kommer nog att missta Compass för sin storebror men när de två ställs bredvid varandra ser man att det ändå finns en del skiljetecken. De grovhuggna linjerna på gamla Compass är helt och hållet utbytta mot rundare former, såväl motorhuv som framskärmar är helt nya. Baktill är nyheterna inte lika omfattande utan begränsas till nya lampglas och en lätt omritad stötfångare.

Den Compass vi lärde känna för några år sedan var inget under av inredningskvalitet eller ombonadskänsla. När bilen testades i nr 7/2007 frågade sig testlaget något elakt ”Från vilket beredskapslager hämtades inredningen?”. Den frågan ska man inte behöva ställa sig efter ansiktslyftet. Jeep utlovar exklusivare material och mjukare vadderade ytor såväl som ett nytt mittarmstöd och en ny treekrad ratt med integrerade knappar för radio, farthållare och telefon. Blivande Compass-ägare kan också se fram emot en uppdaterad körkänsla tack vare högre nya fjädrar och en kraftigare krängningshämmare bak.

2011 års Compass kommer att säljas med två motoralternativ. Basmotorn är en fyrcylindrig 2,0-litersbensinare med 158 hästkrafter och 191 newtonmeter. Bensinmotorn kan kopplas antingen till en CVT-låda eller en femstegad manuell låda. De som vill ha mer kraft hänvisas till 2,4-litersbensinaren som ger 172 hästar och 223 newtonmeter. Märkligt nog anger Jeep exakt samma bränsleförbrukning för de båda motorerna: 1,0 l/mil vid stadskörning och 0,81 l/mil på landsväg.

Test och provkörningar

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!