1 av 2 Foto: FCA US
2 av 2 Foto: FCA US

Jeep Wrangler får V8 – 477 hästar

Jeep lanserar en ny version av Wrangler som har fått en stor V8 under huven. Wrangler 392 kommer bli en direkt konkurrent till nya Ford Bronco.

När Ford återupplivade det gamla modellnamnet Bronco tidigare i år var Jeep snabba med att visa upp en konceptbil vid namn Wrangler 392. En version som till skillnad från tidigare Wrangler versioner hade en V8 under huven liksom nya Ford Bronco även har. Det är därför inte helt otippat att den konceptbilen nu tas i produktion.
Nya Wrangler 392 är den första Wrangler på nästan 40 år som har en V8 under huven från fabrik. Motorn har som du kanske kan gissa en storlek på 392 kubiktum vilket översätts till 6,4 liter. Motorn i konceptbilen och denna produktionsfärdiga modell är densamma men till skillnad från konceptet har denna högre effekt. Nu 477 hästkrafter i stället för 456, maxvrid är 637 newtonmeter. Tack vare den nya motorn ska Wrangler 392 klara 0-96 km/h på 4,5 sekunder och kvartsmilen, 402 meter, på 13 sekunder blank om du mot förmodan skulle vilja köra dragrace med denna terrängbil.

Utöver V8-motorn har Wrangler 392 fått en del andra detaljer som skiljer den från vanliga Wrangler. Bland annat aktivt avgassystem som automatiskt öppnar spjällen när full gas ges eller när föraren aktiverar det via en knapp i kupén. 392-versionen är fem centimeter högre, har en förstärkt ram, bättre bromsar och uppgraderad fjädring. Som standard har den 17-tumsfälgar med 33-tums däck monterat, något som förbättrar frigångsvinklarna vid terrängkörning.
Trots det stora luftintaget mitt på huven ska den klara av att vada i vatten upp till nästan 83 centimeter djupt. Även om huven sköljs över av vatten är luftintaget konstruerat så att vatten inte ska kunna tränga in i motorn.

1 av 5 Foto: FCA US
2 av 5 Foto: FCA US
3 av 5 Foto: FCA US
4 av 5 Foto: FCA US
5 av 5 Foto: FCA US

Liksom andra Wrangler Rubicon-versioner har även Wrangler 392 fyrhjulsdrift med lågväxel och diffspärr fram och bak samt frånkopplingsbar krängningshämmare. 392-versionen har dock grövre axlar än Wrangler utan V8.
Nya Wrangler 392 kommer att börja säljas under början av 2021 men vad den kommer att kosta eller om den är aktuell för den svenska marknaden är i nuläget oklart.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr