Den tjeckiske snömannen, eller kanske i folkmun oftare kallad för postbilen. Utseendemässigt brukar Yeti dela folk i två läger – dels de som rynkar på näsan och tycker att den liknar ett brevbärarfordon, men dels de som finner den boxiga looken lite annorlunda på ett kaxigt sätt. Jag tillhör det senare lägret.
Men storheten med Yeti ligger inte i utseendet – utan ligger bokstavligen talat i bagageutrymmet.
På fritiden spelar jag musik och reser med jämna mellanrum land och rike runt tillsammans med mina bandkamrater. Det cirkulerar en rolig meme som lyder ”Musician: Someone who loads $5 000 worth of music gear into a $500 car to drive 100 miles to a $50 gig.”
Bilpriset tycker jag vi kan ta med en nypa salt, men det ligger absolut en viss sanning i värdet på musikutrustningen, och vi pratar också om skrymmande utrustning. Ofta väldigt skrymmande utrustning. Och det är nämligen här Skoda Yeti briljerar – större lastutrymme i en annars normalstor bil får man leta länge efter.
LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!
Har du någonsin tänkt ”Man skulle haft sig en skåpbil för att få med sig allting”? Med Skoda Yeti får du nästan en skåpbil – eller en vanlig bil beroende på vad du väljer för stunden. Det finurliga är att hela baksätet går relativt enkelt att lyfta ut, och lastutrymmet som – tillsammans med bilens boxiga design – sväljer de största Marshall-riggarna utan att blinka. Och gitarrerna ryms också, kartongerna med merch likaså. Du kan förmodligen slänga in de andra medlemmarnas utrustning också, det enda som inte kommer rymmas är sångarens stora ego.
Men sen när extranumret är över, scenen tömd och hemresan från giget avklarad, förvandlas – inte helt olikt en Transformer – Yeti till en helt vanlig bil igen genom att montera tillbaka baksätena. Och pricken över I:et är att Yeti glänser på flera punkter i övrigt också. Väghållningen är utmärkt och det är faktiskt en riktigt underhållande bil att köra, samtidigt kostar den inte skjortan heller.
Men för er som inte har stora mängder musikutrustning att släpa på? Låt mig påminna om det årliga Ikea-besöket, eller nästa flytt, eller som kollegan Erik Wedberg sa: ”En gång packade jag in åtta bildäck i min gamla Yeti, utan problem. Vilken annan bil i samma storleksklass klarar det?”
Kort sagt – det är sån här du ska ha!
2017 ersattes Yeti av Karoq, en bil som, precis som Yeti, också kammat hem testsegrar i Teknikens Värld och som dessutom fått ärva det finurliga Varioflex-baksätet från Yeti. Baksätet går alltså att lyfta ut även från Karoq. Karoq har en mer traditionell suv-look för den som föredrar det framför brevbärar-looken.
PROVKÖRNING: Skoda Yeti
...eller köp någon av dessa
Om Yeti är en Transformer som kan förvandla sig till en skåpbil, så är Californa Transformern som kan förvandlas till husbil – skyhög vill-ha-faktor!
...och Pluriel är Transformern som förvandlas till en festlig cabriolet och pick-up. Iskalla på begagnatmarknaden = lågt pris. ...och kvalitet därefter, Teknikens Världs exemplar blev kortlivat.
Ford Mustang
En bil helt utan Transformers-ambitioner, men däremot en bil som står på min lista över bilar jag måste äga innan jag dör.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.