Skoda Yeti finns både med två- och fyrhjulsdrift. Jag rekommenderar den senare och med dieselmotor. Foto: Patrik Lindgren

Jens Rydén: Skoda Yeti – den lille storlastaren

Vår nya artikelserie bjuder på redaktions–medlemmarnas högst personliga svar på en av livets viktigaste frågor. Näst på tur är Jens Rydén som här och nu reder ut vilken bil du ska ha.

Den tjeckiske snömannen, eller kanske i folkmun oftare kallad för postbilen. Utseendemässigt brukar Yeti dela folk i två läger – dels de som rynkar på näsan och tycker att den liknar ett brevbärar­fordon, men dels de som finner den boxiga looken lite annorlunda på ett kaxigt sätt. Jag tillhör det senare lägret.

Men storheten med Yeti ligger inte i utseendet – utan ligger bokstavligen talat i bagageutrymmet.

På fritiden spelar jag musik och reser med jämna mellanrum land och rike runt tillsammans med mina bandkamrater. Det cirkulerar en rolig meme som lyder ”Musician: Someone who loads $5 000 worth of music gear into a $500 car to drive 100 miles to a $50 gig.”

Bilpriset tycker jag vi kan ta med en nypa salt, men det ligger absolut en viss sanning i värdet på musikutrustningen, och vi ­pratar också om skrymmande utrustning. Ofta väldigt skrymmande utrustning. Och det är nämligen här Skoda Yeti briljerar – större lastutrymme i en annars normalstor bil får man leta länge efter.

Här har ni det berömda bagageutrymmet. 1 760 VDA-liter av ren lycka. Foto: Andreas Libell

LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!

Har du någonsin tänkt ”Man skulle haft sig en skåpbil för att få med sig allting”? Med Skoda Yeti får du nästan en skåpbil – eller en ­vanlig bil beroende på vad du väljer för stunden. Det finurliga är att hela baksätet går relativt enkelt att lyfta ut, och lastutrymmet som – tillsammans med bilens boxiga design – sväljer de största Marshall-riggarna utan att blinka. Och gitarrerna ryms också, kartongerna med merch likaså. Du kan förmodligen slänga in de andra medlemmarnas utrustning också, det enda som inte kommer rymmas är sångarens stora ego.

Men sen när extranumret är över, scenen tömd och hemresan från giget avklarad, förvandlas – inte helt olikt en Transformer – Yeti till en helt vanlig bil igen genom att montera tillbaka baksätena. Och pricken över I:et är att Yeti glänser på flera punkter i övrigt också. Väghållningen är utmärkt och det är faktiskt en riktigt underhållande bil att köra, samtidigt kostar den inte skjortan heller.

Men för er som inte har stora ­mängder musik­utrustning att släpa på? Låt mig påminna om det årliga Ikea-besöket, eller nästa flytt, eller som kollegan Erik Wedberg sa: ”En gång packade jag in åtta bildäck i min gamla Yeti, utan problem. Vilken annan bil i samma storleksklass klarar det?”

Kort sagt – det är sån här du ska ha!

1 av 2: Även passagerarsätet fram kan vikas, vilket gör det möjligt att frakta riktigt långa saker. Foto: Andreas Libell
2 av 2 Foto: Andreas Libell

2017 ersattes Yeti av Karoq, en bil som, precis som Yeti, också kammat hem testsegrar i Teknikens Värld och som dessutom fått ärva det finurliga Varioflex-baksätet från Yeti. Baksätet går alltså att lyfta ut även från Karoq. Karoq har en mer traditionell suv-look för den som föredrar det framför brevbärar-looken.

PROVKÖRNING: Skoda Yeti

...eller köp någon av dessa

575 000 kr.

Volkswagen California

Om Yeti är en Transformer som kan förvandla sig till en skåpbil, så är Californa Transformern som kan förvandlas till husbil – skyhög vill-ha-faktor!

Cirka 10 000 kr. Foto: Glenn Lindberg

Citroën C3 Pluriel

...och Pluriel är Transformern som förvandlas till en festlig cabriolet och pick-up. Iskalla på begagnatmarknaden = lågt pris. ...och kvalitet därefter, Teknikens Världs exemplar blev kortlivat.

Ford Mustang

En bil helt utan Transformers-ambitioner, men däremot en bil som står på min lista över bilar jag måste äga innan jag dör.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!