Jon Olssons nya värsting-Audi RS6

Med uppemot 1 000 hästkrafter och 1 200 newtonmeter, specialtillverkade karossdetaljer och fälgar är Jon Olssons nya Audi RS6 Avant den mest extrema i sitt slag.

Det forna skidproffset och numera Youtubern och influencern Jon Olsson har utökat garaget med en kraftigt modifierad, helt nya Audi RS6 Avant med namnet "Leon the RS6".

– Vi fick bilen för tolv dagar sedan och jag har själv inte sett bilen, säger Jon Olsson när vi träffar honom strax innan avtäckningen i Sickla utanför Stockholm.

Likt på Jon Olssons RS6 DTM är avgassystemet från Milltek och lovas vara väldigt högljudd.

Utseendemässigt är det många detaljer som sticker ut, även om bilen är långt ifrån lika extrem som Jon Olssons Audi RS6 DTM, en bil Jon skaffade 2015 men som senare såldes och blev stulen och uppbränd.

– Jag gillar bilar med widebody-kit, men det är väldigt opraktisk körmässigt, men inte minst registreringsmässigt. Därför valde vi att behålla bredden på den nya bilen och i stället arbeta med hjul och trösklar. Tanken var att bygga det mest extrema som inte tappar nånting gällande användarvänligheten, berättar han för teknikensvarld.se.

– RS6 DTM var mer extrem än snygg och det är inte alla vinklar jag var stolt över. Den nya bilen är extrem men smakfull på ett bättre sätt, fortsätter Jon.

Modifikationerna som sitter på bilen i nuläget är än så länge prototyper. Strax efter visningen ska det sättas på ett nytt likadant men som är gjort i kolfiber.

För att få en unik kläm på karossens design har Jon Olsson tagit hjälp av Bifrost Automotive från Tyresö.

MISSA INTE: Så galet snabb är nya Audi RS6 Avant

Fälgar och karosskit är unikt för bilen. Interiören har dock lämnats orörd.

Inte heller motoruppdateringen är helt klar. Jon förklarar att han först tänkt sig en moderat trimning med de 785 hästkrafterna och 1 040 newtonmeter bilen har i dag. Men bilen ska ner till Stertman Motorsport i Nynäshamn för att utrustas med nya turbos som ska skjuta upp siffrorna rejält. Effekten väntas då landa mellan 850 och 1 000 hästkrafter och vridmomentet mellan 1 100 och 1 200 newtonmeter.

– Man behöver inte så mycket, men kan man så vill man, säger Jon till teknikensvarld.se.

Det har inte alltid varit glasklart att det skulle bli en Audi RS6. Först var det Lamborghini Urus som gällde. Det beslutet var så långt gånget att en Urus hade levererats till trimningsfirman Mansory, men då fick Jon nys om att det gick att få tag på nya Audi RS6 tidigare än han hade trott. Då blev det ett självklart val för Jon som säger att Audi RS6 är världens bästa bil. Dessutom tycker han att det är roligare att göra något på en helt ny bil.

Förutom Urus cirkulerade elbilar som förslag med bland annat Polestar. Jon berättar att han kollat mer på en ren sportbil att komplettera med i garaget som, utöver nya Audi RS6, har en Mercedes G-klass (som Jon kapat taket på med en vinkelkap) och en... golfbil.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!