110328-xirallic billack

Jordbävningen påverkar valet av färg på bilen

Jordbävningen och den efterföljande tsunamin i Japan ställer till förtret för bilköpare världen över. Inte bara står japanernas bilfabriker stilla utan också en färgfabrik som levererar ett visst pigment som används i många metalliclacker.

För drygt två veckor sedan drabbades Japan av ett av de kraftigast uppmätta jordskalven någonsin i världen. Skalvet plus efterföljande tsunamivåg ödelade stora delar av Japans största ö Honshus nordöstra delar. I området ligger flera bilfabriker som fick stängas och flera av dem står fortfarande stilla.

Nu rapporterar Handelsblatt att tyska färgpigmentstillverkaren Merck som tillverkar det speciella pigmentet Xirallic också har drabbats av problem. Deras unika fabrik ligger mitt i jordbävningsområdet. Själva fabriken har klarat sig bra men problemet är att fabriken ligger endast fyra mil från det hårt drabbade kärnkraftverket i Fukushima. De 140 anställda på färgpigmentsfabriken har lämnat området eftersom strålningen från kärnkraftverket ligger på för höga nivåer. Mercks presstalesman säger att de inte har någon aning när de anställda kan återvända till fabriken. Det kan alltså dröja länge tills dessa att produktionen återupptas.

Det speciella pigmentet Xirallic används i många metallicfärger på bilar världen över i dag. Pigmentet ger metalliclackerna en skimrande pärleffekt som syns extra tydligt i solljus. Biltillverkarna som använder sig av Xirallic är många. Några av dem är Ford, Chrysler, Volkswagen, BMW, Toyota, GM och säkerligen även de svenska biltillverkarna Saab och Volvo.

Eftersom produktionen av Xirallic-pigmentet har stått stilla ett tag nu börjar det också märkas ute hos bilhandlare världen över. Exempelvis kan Chrysler-handlarna endast erbjuda sina kunder ett begränsat färgutbud och Ford kan inte erbjuda sina kunder modellerna Expedition, (Lincoln) Navigator och F-150 i metallicsvart. Modellerna i röd metallic är också på väg att ta slut. Biltillverkarna letar nu efter ett substitut för att täcka bortfallet av de populära kulörerna.

Bilen ovan är en Aston Martin DB9 Volante i lacken Morning Frost White som är en metalliclack med Xirallic. Se hur de ljusaste partierna har en extra lyster, det är tack vare det speciella pigmentet som tillverkas i den drabbade fabriken i Japan. Det är dock inte bara dyra bilmodeller likt Aston Martin som använder sig av Xirallic. Många mer vanliga bilmodeller erbjuds med skimrande pärleffekt.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!