090604-brembo-massprod Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Keramiska bromsar snart i var mans bil

Snart kan vanliga personbilar komma att utrustas med keramiska bromsar. Brembo har bildat ett joint-venture med SGL Group för att börja masstillverka keramiska bromsar. Målet är att nå en bredare marknad genom att pressa priserna på de annars så kostsamma bromsarna.

 Keramiska bromskivor har suttit på merparten av världens supersportbilar sedan flera år tillbaka. Men trots att tekniken inte längre kan sägas vara ny är bromsskivor i CCM (Carbon Ceramic Material) fortfarande ett mycket dyrt tillval. Så sent som förra året blev keramiska bromsar standard på alla bilar från Ferrari. Anledningen till det sparsamma användandet är det höga priset. Och anledningen till det höga priset är den kostsamma och avancerade tillverkningsprocessen. Men snart kan de keramiska bromsarna nå ett genombrott.

Brembo har nyligen bildat ett joint-venture med SGL Group som bland annat levererar keramiska bromsar till Audi och Porsche med flera. I ett gemensamt företag ska de samarbeta för att sänka produktionskostnaderna genom att automatisera tillverkningsprocessen. I dag utförs mycket av arbetet manuell, vilket gör att keramiska bromsar är ett tillval som oftast kostar omkring 100 000 kronor att pricka för i utrustningslistan. En automatiserad massproduktion väntas dock sänka priserna ordentligt med tiden, vilket kan leda till att vi kan få se keramiska bromsar på vanliga personbilar i framtiden.

Även om kunderna inledningsvis väntas utgöras av biltillverkare såsom Aston Martin, Porsche, Bentley, Ferrari, Lamborghini och Bugatti hävdar Brembo och SGL att det långsiktiga målet är att nå ut till en betydligt bredare marknad. 

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!