090810-kia-ceed facelift

Kia Cee´d får nytt utseende

Förra månaden avslöjade Kia att de tänker visa upp nya ansiktslyfta Cee´d på bilsalongen i Frankfurt. I dag berättar de vidare vad uppdateringen innebär, både estetiskt och tekniskt, samt bjuder på fler bilder.

Det har snart gått tre år sedan Kia lanserade Cee´d på den europeiska marknaden. Under dessa tre år har modellen mäktat med att bli Kias bäst säljande bil i C-segmentet (Golfklassen) någonsin. Nu är det dags för storsäljaren att genomgå en ansiktslyftning för att hänga med i ytterligare ungefär tre år innan avlösaren dyker upp. Det nya ansiktet kan man se live om man befinner sig på Frankfurtsalongen som öppnar för allmänheten den 17 september.

Utseendemässigt får Cee´d årsmodell 2010 en helt ny nos som följer företagets nya form-DNA. Grillen känns igen från Magentis och Soul, men får en också att tänka på olika Ford-modeller. Strålkastarna är uppdaterade med nya linjer och ny optik. De runda dimljusen har fått stryka på foten till förmån för större rektangulära diton.

Sidobackspeglarna har också de omarbetats och hyser nu integrerade blinkers. Därmed har sidoblinkersen på framskärmarna försvunnit. Då det ännu inte släppts några bilder på nya Cee´ds bak vet vi inte vad som hänt där, men sannolikt har åtminstone bakljusarrangemanget fått sig en liten översyn. En annan exteriör förändring är att bilen vuxit med 2,5 centimeter jämfört med årsmodell 2009 och äldre.

Inuti bilen berättar Kia att flertalet raffinerade uppdateringar gjorts för mer elegans samtidigt som standardutrustningen och de tekniska innovationerna tagit ett steg framåt. Bland nyheterna kan nämnas mittkonsolen, ratten och klimatanläggningen med två zoner.

Dessutom nämner de att bilens hjulupphängning har genomgått en totaluppdatering och som vi får hoppas bjuder på skönare färd.

Under huven händer också saker i och med uppdateringen av Cee´d. Sett över hela modellutbudet av Cee´d har koldioxidutsläppen sänkts med fem procent. Snålast är 1,6-litersdieseln som har tillägget ECO. Motorn är försedd med något som kallas ISG-teknik som ska få ned förbrukningen samt med start/stopp-system. Växellådan som motorn är kopplad till är sexväxlad och nyutvecklad. Koldioxidutsläppet med denna maskin under huven ligger på 110 gram per kilometer, vilket är nio gram mindre än tidigare ECO-version.

Premiär i bilhallarna runt om i Europa är det den 1 oktober i år. Några priser är ännu inte offentliggjorda.

Läs mer

Test och provkörningar

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!