Kia Optima Foto: Mikael Stjerna

Kia Optima – direktrapport från provkörningen

Mikael Stjerna är i franska Nice och kör syskonbilen till Hyundai i40, nämligen Kia Optima. Mikael gillar bilen med sin tuffa uppsyn, fina kvalitetskänsla och trevliga motor, men det finns också några grova plumpar som lär göra oss svenskar besvikna.

Hej Micke! Sol och bad i Nice eller?

– Sol och 15 grader ja, men inga bad. Däremot Kia Optima.

 Just det ja, Optima. Den säljs ju redan sedan 2010, så vad är nytt?

– Jo, den säljs i Sydkorea, Kina och USA sedan ett drygt år tillbaka men nu är det dags för europalansering.

 Kia Optima och nya Hyundai i40 är ju syskonbilar. Märks det?

– Det kan jag inte påstå. Designen är helt annorlunda, både interiört och exteriört. Optima är lite tuffare till utseendet, lite skönt kaxigt formgiven. Tror nog de flesta kommer att tycka den är snygg. Dessutom är Optima något större än i40. 4,84 meter på längden är fem centimeter längre än i40 och hjulbasen är några centimeter längre, totalt näst intill 2,8 meter.

 – Men motor och växellåda är desamma så mekaniskt, prestanda- och ljudmässigt känns de igen hos varandra.

 Vilka motorer finns till Optima?

– Den jag kör nu. 1,7-liters CRDi-diesel på 136 hästkrafter.

 Jasså, endast en motor? Miljöklassad då förstås precis som i i40 Kombi?

– Endast en motor ja men inte miljöbilsklassad. Medan i40 Kombi har två versioner av motorn, även en 115-hästars utöver den på 136, som båda är miljöbilsklassade så har Optima inte det. 129 gram per kilometer släpper den ut vilket inte är tillräckligt trots start/stopp.

 Men det kommer miljöklassade versioner snart väl?

– Det ser inte ut så. Det finns inte produktionskapacitet till det och bilen säljer redan riktigt bra i USA och Kina där en 120-grammare inte efterfrågas. Inte ens hybridversionen klarar miljöbilsgränsen.

 Tråkigt. Men kombiversionen då, när kommer den?

– Här får jag också göra dig besviken. Någon kombi finns inte officiellt. Det har tagits fram en kombi, det har jag inofficiellt fått höra här i dag men det finns inte plats för den heller. Produktionstaket är nått och europamarknaden är liten jämfört med USA och Kina.

 Ännu tråkigare, då kommer Optima inte riktigt att hota i40 i Sverige.

– Både och. Optima kommer nog att locka med sitt tuffa utseende, långa garantitider och fina kvalitetskänsla som tyvärr blandas med vissa billiga inslag. Optima kan bli en trevlig tjänstebil för många som inte jobbar för företag som har miljöbilspolicy. De 600 bilar som Sverige tilldelats kommer att gå åt, Kia Sverige tror att de lätt skulle kunna sälja 2000 Optima nästa år, men så blir det inte.

 När kommer Optima till Sverige då?

– I mars 2012. I basutförande, eller Comfort som det heter, kostar den från 259900 kronor. Lägg till 35000 kronor och man får Executive-utförandet som innehåller allt inklusive skinn, autoparkering, panoramatak, xenonljus, navigation, 18-tumshjul och mycket annat.

 – Sexväxlad manuell låda är standard, då är Optima som snålast – 0,49 liter per mil. Den sexstegade automatlådan som finns som tillval känns omodern för med den ökar förbrukningen till 0,6 liter per mil.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!