Kia Optima Sportswagon – tre snabba från provkörningen

München och Kia Optima Sportswagon står på arbetsschemat i dag för Erik Wedberg. Är Optima-kombin bilen som äntligen ska göra det möjligt för Kia att slå sig in i mellanklassen i Sverige?

Hej Erik, hur är det att köra Optima Sportswagon i München?

– Det är intressant. Det här är nämligen en väldigt viktig bil för Kia i Europa. Kombibilar i mellanklassen säljer stort här och Kia har inte haft någon konkurrent fram till nu. Märkligt men sant. Nya Optima är väldigt svår att utseendemässigt skilja från den gamla men allt är nytt. Bortsett från motorerna. Storsäljaren lär bli 1,7-litersdieseln med 141 hästkrafter och den är allt annat än toppmodern. Varför Optima inte kan få den nyare 2,0-litersdieseln från Sportage är en gåta som jag ska försöka få svaret på.

Är Optima en laståsna eller en livsstilskombi?

– Varken eller, eller både och. Den är 485 centimeter lång och lastar mellan 553 och 1 686 liter bagage. Det är ganska konkurrenskraftigt. Den betydligt längre Volvo V90 lastar ungefär lika mycket. Optima kan visserligen inte slå Passat som rymmer omkring 100 liter mer, men Kia har kryddat med flera smarta lastlösningar. Till exempel går det att stuva undan insynsskyddet under lastgolvet.

När kommer den till Sverige?

– Sverigepremiären sker helgen 16-18 september. Billigaste möjliga Optima Sportswagon lanseras med ett kampanjpris på 279 900 kronor och den har då tvålitersbensinaren med 163 hästkrafter, automatlåda och utrustningsnivån Komfort. Med dieselmotor och den lite högre utrustningsnivån GT-Line kostar bilen från 331 900 kronor.

Missa inte att läsa hela provkörningsrapporten som Erik levererar i Teknikens Värld nummer 21/2016 som utkommer den 15 september.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!