Kia Sorento facelift officiell – fakta och bilder

Sydkoreanska Kias största nyhet på Frankfurtsalongen är kanske inte konceptbilen utan uppdateringen av stora suven Sorento. Omgjord interiör och exteriör, ny GT Line-version och mycket annat hör till det innovativa.

Sveriges 88:e populäraste bilmodell hittills under 2017 med 662 registreringar, Kia Sorento, genomgår ett ansiktslyft med tillhörande diverse uppdateringar. Detta trots att modellen lanserades i Europa för bara två och ett halvt år sedan.

Sorento, Kias största suv med plats för upp till sju åkande, har fått justera strålkastare med LED-teknik, grill med mörkare kromfinish, omgjorda stötfångare både fram och bak samt uppdaterade bakljus som ser betydligt modernare ut än tidigare.

Två nya karossfärger från Sorento tal del av, Rich Espresso och Gravity Blue, samt fälgar med ny design i storlekarna 17, 18 och 19 tum.

Vill man få sin Sorento lite tuffare än vad standardutförandet bjuder på kan man från och med uppdateringen välja till GT Line-paketet som förändrar både in- och utsida på ett antal punkter. I fronten märks GT Line genom fyrdelade dimljusen och från sidan tack vare röda bromsok och”fotsteg” längs dörrtrösklarna. Är man ändå är osäker på om det är en GT Line-bil eller inte kan man slå ett öga på bakluckans nedre högra kant. Där finns nämligen ett GT Line-emblem fastsatt – om nu ägaren inte har valt en emblemfri bil.

Insidan har även den genomgått smärre uppdateringar. Ratten är ny och en display för klimatanläggningen har tagit plats på mittkonsolen. Infotainment- och navigationssystemet, som består av en åttatumsskärm, är uppdaterat med möjlighet till både Android Auto- och Apple CarPlay-inkoppling. En annan möjlighet man som förare eller passagerare har i Sorento är trådlös laddning av en mobiltelefon. Mätarhuset har uppdaterats varsamt.

Kia skriver att de har ökat andelen mjuka ytor och läderklädda ytor för att ge Sorento en högre grad av premiumkänsla. Interiören går att specificera som en- eller tvåfärgad.

För första gången är Kia Sorento utrustad med senaste generationen av märkets avancerade förarassistanssystem Drive Wise (ADAS). Det innehåller bland annat trötthetsvarnare, filhållningsassistans och helljusautomatik.

Sorento blir först ut av Kias suvar att ta del av märkets nyutvecklade åttastegade automatlåda som lanserades i fjol. Enligt koreanerna ska den bjuda på silkeslena växelöverföringar som dessutom hjälper till att sänka förbrukningen.

Den nya automatlådan kombineras med Sorento när den är utrustad med 2,2-litersdieselmotorn. Lådan ersätter med andra ord den tidigare sexväxlade automatlådan. Är man av någon anledning motståndare till åtta växlar finns fortfarande sex, men då i manuellt utförande.

Automatlådan kan, via Drive Mode Select-systemet, försättas i fyra olika förinställda lägen; Eco, Comfort, Sport och Smart.

Uppdaterade Sorento kommer att erbjudas med tre olika motoralternativ. En 2,0-litersdiesel på 185 hästkrafter som är kopplad till en automatlåda, en 2,2-litersdiesel på 200 hästkrafter som är kopplad till antingen en automatlåda eller en manuell låda samt en 2,4-litersbensinare på 188 hästkrafter som är kopplad till en automatlåda.

I Sverige i dag finns Sorento enbart med dieselmotorn på 2,2 liter och 200 hästkrafter och då i kombination med endast automatlåda. Vi misstänker att det kommer att bli så även framöver men med den skillnaden att automatlådan har fått två nya växlar.

Försäljningen av uppdaterade Kia Sorento påbörjas under fjärde kvartalet 2017. Prislapp okänd. Nuvarande Sorento kostar från 364 900 kronor enligt kampanjpris. Normalt är ingångspriset 402 900 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!