090818-kia-venga

Kia Venga – ny mini-MPV

Nu ger sig även Kia in i det tuffa MPV-segmentet. Konkurrenterna får se upp för nya Kia Venga som får start/stopp-system som standard och bjuder på goda utrymmen i litet format.

 Förvånansvärt rymlig. Interiörutrymmen som en bil i C-segmentet förpackat i en bil som storleksmässigt kvalar in i B-segmentet. Ja, så vill i alla fall Kia själva beskriva sin nya mini-MPV. Om de har fog för sina stora ord återstår att se, men på pappret och på bild ser det i alla fall ut som att Kia kan ha en tuff utmanare på gång. Nya Kia Venga ska ge sig i kast med de allra bästa.

För att den inte ska förlora kampen har Kia valt att fokusera på två huvudingredienser: goda utrymmen och låg förbrukning. När Venga börjar säljas i Europa senare i år kan den fås antingen med en 1,4-litersbensinare på 75 hästar eller en dieselmotor på 1,6 liter och 115 hästkrafter. Båda dessa, och alla framtida motoralternativ, standardutrustas med Kias start/stopp-system Idle Stop & Go. Detta ska göra Venga till en av de absolut snålaste i klassen samtidigt som den blir en av de rymligaste och mest flexibla. Baksätet kan skjutas i längsled och även fällas i proportionerna 60/40 för att skapa ett plant lastgolv. I enlighet med rådande trend kan Venga utrustas med ett stort panoramaglastak.

Bilen är 4 068 millimeter lång, 1 600 millimeter hög och har 2 615 millimeter mellan hjulaxlarna. Formerna som bjuds känns igen från No 3 Concept som visades i Genève i våras. Som vanligt har dock linjerna tonats ned en hel del och det allmänna intrycket är inte riktigt lika tufft som konceptbilen. 

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!