Bortsett från de påklistrade dekalerna är det inte mycket som avslöjar att det här inte är någon vanlig Kia Venga. Bredvid den vågat designade hybridkonceptbilen Ray ser Vengan väldigt vanlig ut. Men under all vanlighet hittas faktiskt Kias första helt elektriska drivlina, väl paketerad och till synes färdig för produktion.
Kia har slitit ut allt som tillhör de konventionella förbränningsmotorerna och har i stället monterat en elmotor i motorrummet och ett batteripaket under bagageutrymmet. Elmotorn producerar 107 hästkrafter och 280 Nm, vilket får bilen att accelerera från 0 till 100 km/h på 11,8 sekunder och nå en toppfart på 140 km/h. Batterierna är av litiumpolymertyp och har en kapacitet på 24 kWh. Batterierna ger en räckvidd på 180 kilometer och de kan laddas fullt på åtta timmar. Om bilen i stället pluggas in i en snabbladdningsstation så kan 80 procent uppnås på endast 20 minuter.
Kia nämner ingenting om eventuell serieproduktion för Venga i eldrivet utförande men räkna med att bilen kan dyka upp inom en inte allt för avlägsen framtid.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.