090205-usa-minskar

Kina på väg att gå om USA

USA:s bilförsäljning fortsätter att rasa. Efter en minskning med 37 procent i januari är antalet sålda bilar det minsta på 27 år. Det öppnar för den kinesiska bilmarknaden att för första gången bli större än den amerikanska.

 Ännu går det inte att se något ljus i tunneln för den amerikanska bilindustrin. Under det här årets första månad nåddes den lägsta nivån på 27 år. Jämfört med januari 2008 minskade nybilsförsäljningen med 37,1 procent. Totalt såldes 656 881 nya bilar i USA, jämfört med en dryg miljon samma månad förra året. Därmed har den kinesiska bilmarknaden stor chans att gå om den amerikanska, något som aldrig har hänt tidigare. Definitiva siffror över Kinas nybilsförsäljning presenteras inte förrän nästa vecka, men experterna räknar kallt med en försäljning på minst 790 000 bilar i januari. Trots att även den kinesiska bilförsäljningen minskar, dock inte lika mycket som den amerikanska, tror experterna att Kina kommer att gå om USA sett även till hela 2009. Kinas bilmarknad väntas nå närmare elva miljoner bilar i år, medan USA-marknaden lär stanna på knappt tio miljoner nya bilar.

Det är främst Chrysler och GM som får stå till svars för den amerikanska marknadens ras. Chrysler LLC rapporterar ett försäljningstapp på 55 procent, medan GM:s försäljning minskade med 49 procent. Ford klarade sig bra för att vara en amerikansk tillverkare, försäljningen minskade med ”endast” 40 procent. Krisen drabbar dock de flesta tillverkare. Toyota Motor Corporation, numera världens största biltillverkare, tappade 34 procent av sin försäljning i januari. Men det fanns trots allt några biltillverkare som lyckades öka i januari. Hyundai (inklusive Kia) och Subaru kan stoltsera med att ha ökat sin försäljning med omkring åtta procent vardera.

Det ser fortsatt tungt ut för svenskarna i USA. Saabs försäljning minskade med 46,1 procent medan Volvos försäljning kollapsade fullständigt och minskade med 63,8 procent. 

I USA pågår nu jakten för att finna en syndabock. GM, i likhet med flera andra tillverkare, skyller den kraftiga nedgången på att kunderna har svårt att få lån för sina bilköp. GM:s säljanalytiker Mike DiGiovanni säger till Reuters att många kunder kommer in till bilhandlarna och vill köpa en bil, men får nedslag på låneansökningarna.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!