C-NCAP

Kina skärper krocksäkerhetskrav

Efter år av kritik skärper nu de kinesiska myndigheterna kraven på biltillverkarnas krocksäkerhet och C-NCAP ska från och med juli nästa år närma sig Euro-NCAPs krav.

När kinesiska Brilliance gjorde ett försök att slå sig in på den europeiska marknaden för några år sedan blev det allt annat än folkrusning till bilhallarna. Då kunde Teknikens Värld skriva om de dåliga krockresultaten vilket kombinerat med höga priser kan ha sänkt just Brilliance försök att ta sig in. 

 Nu satsar de kinesiska myndigheterna på att delvis närma sig Euro-NCAPs nivå vad gäller krocksäkerhet. Bland förändringarna som införs till nästa år hör bland annat att hastigheten som bilarna frontalkrocktestas i höjs från 56 till 64 kilometer i timmen, vilket är enligt internationell standard. 

 Nytt för i år är även att krockskyddet för baksätespassagerarna kommer spela roll i kampen om att få fem stjärnor och att de mer svåråtkomliga poängen ökar från 51 till 62 poäng.

 Sedan testerna infördes 2006 har ungefär 70 procent fått fyra eller fem stjärnor utefter de gällande reglerna, resultat som efteråt inte varit internationellt gångbara. Exempelvis Landwind CV9 som enligt C-NCAP tilldelats tre stjärnor, men samma modell har i Euro-NCAP slutligt fått resultatet två stjärnor.

 Men de nya reglerna är inte helt i fas med tiden. Whiplashtest införs visserligen, men bara som valfritt prov. Till skillnad från i Europa är det inte den basutrustade modellen som används i C-NCAPs tester vilket öppnar för att tillverkare bland annat skickar i väg bilar som extrautrustats med säkerhetsutrustning som alltså inte behöver vara standard.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!