Volkswagens största marknad är Tyskland, men nu är det förändring på gång tack vare den heta fordonsmarknaden i expansiva Kina. Hittills i år har Volkswagen sålt 531 614 bilar på den kinesiska marknaden. I Tyskland är motsvarande siffra 534 390 bilar, alltså en skillnad på knappt 3 000 bilar till Tysklands fördel. Vid årets slut lär siffrorna vara de omvända – och då mer klar övervikt för Kina. På den tyska marknaden har Volkswagen vuxit med 3,7 procent sedan förra året. Motsvarande statistik visar att Volkswagen har vuxit med hela 23,2 procent i Kina. Allt tyder alltså på att Kina tar tätpositionen i Volkswagens försäljningssiffror när tolvslaget ljuder vid nyårsafton.
Samtidigt pekar det även på att marknadsandelarna inom Kina kommer att öka, mycket tack vare ett redan stort modellutbud som ska breddas rejält nästkommande två år. Mellan 2005 och 2008 lanserade Volkswagen elva olika modeller i Kina, medan nästa två år kommer att bjuda på mellan tolv och fjorton modeller.
Volkswagen måste dock räkna med allt hårdare konkurrens. Allt fler biltillverkare börjar koncentrera sina blickar mot det stora landet i öst.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.