080102-kinas-bilindustri

Kinas bilindustri förenar sig

Två av Kinas största biltillverkare, Shanghai Automotive och Nanjing Automobile, går samman för att bli konkurrenskraftiga på världsmarknaden. Företagen går samman på alla punkter, bilarna fortsätter dock säljas under båda namnen.

Biljättarnas fusion kan ses som en del i en total omstrukturering av den kinesiska bilindustrin. Kina har cirka 150 inhemska biltillverkare, de flesta små och finansiellt svaga. För att möta konkurrensen från de starka och rika utländska tillverkarna uppmuntrar den kommunistiska statsledningen biltillverkarna att förena sig. Tanken med fusionen mellan Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) och Nanjing Automobile Corporation (NAC) är att SAIC ska utmana på den internationella marknaden medan NAC koncentrerar sig på den inhemska.

Företagen själva säger att det handlar om en fusion mellan företagen, men egentligen är det ett uppköp. Det betydligt större och rikare SAIC kommer att ha full kontroll över det mindre NAC. SAIC köper NAC för cirka 1,8 miljarder kronor. Det mindre NAC kommer i sin tur att äga 15 procent av den Shanghaibaserade kollegan. I ett pressmeddelande meddelar företagen att fusionen ska skapa ett "bilföretag i världsklass av oöverträffad skala i Kina".

Det var inte länge sedan de två nu förenade tillverkarna var bittra rivaler. De två ägde var för sig olika delar av vad som tidigare var MG Rover. NAC ägde rättigheterna till MG TF, ZR och ZT, medan SAIC hade Rover 25 och 75. Namnet Rover lyckades SAIC dock inte roffa åt sig. Efter en invecklad process hamnade märket i Fords ägo och kommer troligen att ingå när Land Rover och Jaguar säljs. I brist på det äkta namnet har SAIC den senaste tiden producerat bilar under det inte så värst klädsamma namnet Roewe. I och med fusionen mellan de två kinesiska företagen byter MG ägare igen, fjärde gången på sju år. Om det pengastinna SAIC kan göra några underverk med MG återstår att se.

Kinas personbilsmarknad växer i snabb takt. I november ökade försäljningen med 20 procent jämfört med samma månad föregående år. Enligt J.D. Power såldes så mycket som 490 751 bilar bara i november. Enligt de officiella kinesiska uppgifterna steg den totala försäljningen av motorfordon med 25 procent under 2007. Inklusive lastbilar och bussar såldes 7,2 miljoner enheter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!