090618-geely-köper-volvo

Kinesiska Geely köper Volvo PV enligt nya uppgifter

Under nattens timmar, svensk tid, har det dykt upp uppgifter i kinesisk media som säger att biltillverkaren Geely Automobile Holdings köper Volvo Personvagnar från Ford Motor Company. Initialt flyttar man den befintliga produktionslinan för XC90 till Kina.

Enligt flera kinesiska tidningar och nyhetssajter, bland annat sohu.com och Shanghai Daily, har kinesiska privatägda biltillverkaren Geely Automobile Holdings nått en (preliminär, enligt vissa medier) överenskommelse med amerikanska Ford Motor Company om att köpa Volvo Personvagnar. Geely ska enligt uppgifterna under en längre period haft intresse av att köpa en utländsk biltillverkare för att ha en chans att expandera utanför Kinas gränser.

Hur sanningsenlig nattens information är vet vi inte, men en sak är säker – vi har all rätt att ifrågasätta den efter det senaste årets alla rykten och uppgifter.

För bara en vecka sedan dök det upp information som berättade att Beijing Automotive Industry Holding Corporation var på besök hos Volvo i Torslanda. Dessförinnan har de flesta andra kinesiska biltillverkare, inklusive Geely, förknippats med Volvo.

Geely, som inte har gått att nå för en kommentar, ska också ha varit på besök hos Volvo i Torslanda.

– Det är rätt tid för kinesiska företag, med tanke på avmattningen i ekonomin, att göra utländska förvärv, säger Jia Xinguang, chefsanalytiker för Chinese National Automotive Industry Consulting and Development Corp, till Shanghai Daily.

Ett av Geelys första drag med Volvo i sin ägo sägs vara att man ska starta (vissa uppgifter säger att den befintliga i Torslanda-fabriken ska flyttas) en produktionslina för XC90 i Dongguan, Guangdong-provinsens kanske viktigaste industristad med 6,5 miljoner invånare.

Hur mycket Volvo kostar Geely är okänt men minst tre miljarder dollar (motsvarande 23,6 miljarder kronor) nämns i kinesisk media. Geely uppges också vara redo att investera tio miljarder dollar (motsvarande 78,5 miljarder kronor) i Volvo den närmaste tiden för att bygga ut varumärket både i Kina och i resten av världen.

Vad som händer med Chang’an Auto, som via ett joint venture redan bygger Volvo-bilar i Kina, efter Geelys totala övertagande senare i år är okänt.

Geely sålde från januari till maj i år 101 171 bilar, en ökning med 57,8 procent jämfört med förra året. Ökningen beror till stora delar på den kinesiska regeringens subventionering av bilköp på landsbygden.

Men än en gång, ska vi ta uppgifterna med en nypa salt eller vågar vi tro på dem?

Det finns dock en viss skillnad mellan dagens nyhet och tidigare nyheter där Geely och Volvo har förknippats med varandra. Tidigare har Geely varit snabba att dementera de olika uppgifterna i media. I dag har de inte gått att nå för en kommentar. Om det betyder något låter vi framtiden utvisa.

Uppdatering

Volvo PV:s pressavdelning säger att det är Ford som sköter försäljningbiten och att de inte känner till att något skulle vara överenskommet mellan Geely och Ford.

Johan Gardiner, strateg vid Ford Europa, säger att dagens uppgifter bara är spekulationer och att de varken bekräftar eller dementerar sådant.

Geely Automobile Holdings vice vd, Daniel Dai, säger till SR Ekot att de är alldeles för små för att kunna köpa Volvo Personvagnar. Samtidigt poängterar han att de tre gånger tidigare dementerat deras inblandning i Volvo-affären.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!