110510-saab-9-3-baic

Kinesiskt bråk om Saab 9-3

BAIC är inte glada över att Hawtai köper 30 procent av Saab och får tillgång till nästa 9-3. BAIC menar att de redan har köpt rättigheterna till den 9-3 som Saab och Hawtai planerar att bygga i Kina. Victor Muller säger att de har fel.

Många blev förvånade över det oväntade beskedet att den kinesiska doldisen Hawtai Motor Group ska köpa in sig i Saab. Så även Saabs kinesiska partner Beijing Automotive Industry, BAIC, som nu motsätter sig Saabs nya kinesiska kopplingar, rapporterar SvD. Enligt kinesisk media anser BAIC att samarbetet mellan Saab och Hawtai som bland annat ska utmynna i att nästa 9-3 produceras i Kina inte borde tillåtas eftersom de redan har köpt rätten att tillverka 9-3 i Kina. En högt uppsatt tjänsteman på BAIC säger till Shanghai Securities News att Saab och Hawtai gifte sig för snabbt. BAIC anser sig inte ha haft tid att reagera på det men när de titta på den 9-3 som Saab och Hawtai planerar att tillverka i Kina så är det troligen samma 9-3-modell som BAIC redan har köpt av Saab.

”Nonsens”, säger Victor Muller till SvD. Avtalet som slöts mellan Saab och BAIC i slutet av 2009 gällde endast 50 procent av den gamla 9-3-modellen som rullar på vägarna nu. Den 9-3 som samarbetet mellan Saab och Hawtai berör är en helt ny generation som bygger på den så kallade Phoenix-plattformen. BAIC:s uppröra känslor tycks alltså bero på att de inte har förstått att Saab har en ny 9-3 på gång.

Samarbetet mellan Saab och BAIC inleddes strax före årsskiftet 2009/2010 och innebar framförallt att det kinesiska företaget köpte teknikrättigheterna till gamla Saab 9-5 samt 50 procent av den 9-3 som säljs som ny i dag och bygger på teknik från 2004 och tidigare.

Krönika

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!