090611-koenigsegg-saab

Koenigsegg köper Saab!

Enligt uppgifter som SVT Rapport har tagit del av blir det skånska supersportbilstillverkaren Koenigsegg tillsammans med norska investerare som får köpa Saab Automobile från GM.

Enligt vad SVT Rapport erfar har Koenigsegg och de norska investerarna nu undertecknat en avsiktsförklaring, ett så kallat letter of intent (LOI). Slutförhandlingar mellan köparna och säljaren kommer att pågå de närmaste månaderna.

Om vi ska vara petnoga är LOI inte detsamma som ett köpeavtal, utan är i stället ett avtal som syftar att leda till ett bindande avtal mellan parterna.

För bara ett par dagar sedan fanns det enligt uppgifter tre budgivare till Saab – Renco Group, Merbanco samt konstellationen bestående av Koenigsegg plus norska investerare. Och det ska alltså vara sistnämnda som dragit det längsta strået hos GM efter långa och intensiva förhandlingar nere i Zürich.

Det sägs att den norska parten har de ekonomiska resurser som behövs, men det håller inte bilanalytiker Matts Carlsson med om.

– Enligt min uppfattning har man inte tillräckligt med finansiella muskler för att klara av det här. Det kommer att kosta pengar för en ny ägare under några år innan Saab får fart på verksamheten igen. Vi pratar nog om fem till tio miljarder kronor, säger han till SVT Rapport.

Han menar i stället att amerikanska Merbanco vore ett bättre alternativ för Saab. Han tror att Merbanco har de finansiella muskler som behövs för att ge Saab arbetsro utan en massa ingrepp och kan i stället fokusera på att lansera sina nya bilmodeller de kommande åren.

Och lugn och ro är något Saab verkligen behöver enligt Matts Carlsson.

– Det är 25 år sedan jag började forska med bland annat Saab och de har haft det turbulent mest hela tiden.

Koenigsegg Automotive AB, med huvudsäte utanför skånska Ängelholm, grundades för 15 år sedan. Årsproduktionen i dag ligger på cirka 20 bilar, en liten klick jämfört med ett ”normalt” tillverkningsår hos Saab som bör ligga över 100 000 bilar, gärna upp mot 130 000 bilar. Omsättningen 2008 uppgick till drygt 100 miljoner kronor.

Christian von Koenigsegg grundade det lilla bilbyggarföretaget och äger i dag 18 procent av det. Största ägare är Eker Group med norske entreprenören Bård Eker som är innehavare av 49 procent av aktierna. Resterande ägare består av diverse mindre investerare.

Kanske är det så att Bård Eker och hans kompanjoner har räknat på det hela och är beredda att pumpa in de fem till tio miljarder kronor som Matts Carlsson nämner? Vi får väl se, endast framtiden kan ge oss det rätta svaret, vilket är ganska snart. GM väntas offentliggöra köparen under sommaren. Regeringen ska redan ha varit i kontakt med denne, men avslöjar ingenting utan låter GM sköta den biten.

Kom ihåg att för bara en månad sedan sa Bård Eker till E24.no att hans dröm är att köpa Saab.

Nya uppgifter på di.se i dag gör gällande att en eventuell affär helt och hållet finansieras från norskt håll, med Bård Eker i spetsen. Varumärket Koenigsegg används bara som en fasad utåt. Det talades tidigare om norrmännens finansiella muskler och att det råder viss skepsis kring dessa, men enligt den senaste informationen kring affären ska Bård Eker & Co ha så stora ekonomiska tillgångar att de inte ens behöver utnyttja den svenska statens lånegarantier.

Nu är det bekräftat: Koenigsegg köper Saab

Bård Eker, som med sitt Eker Group äger 49 procent av Koenigsegg, har nu bekräftat att det är Koenigsegg som är nära att köpa Saab Automobile från krisdrabbade GM. Bakom affären står just Bård Eker och en rad andra finansiärer, vilka vill han inte avslöja. Han har under fredagen pratat med norska dagbladet.no där han bland annat sa följande:

– Det har varit en hel del giftiga kommentarer i svensk media. Därför vill jag klargöra en sak, vi vill inte köpa Saab för att stycka upp det och sälja bit för bit. Sådant sysslar vi inte med.

Med andra ord kan vi tolka det som att deras intentioner är att driva vidare Saab i nuvarande form.

Han berättade också hur de ser köpet som fullt möjligt och att de har många bra lösningar att ta med till Saab, bland annat kultur och teknik. Enligt Bård Eker måste Saab vara med innovativa och inte följa en A4-mall som det har gjorts under GM-tiden.

– Och Saabs kultur måste bli starkare, med återförsäljare, kunder och Trollhättan, som vi investerare vill vara en katalysator för.

På frågan om han kan se möjliga investeringar i bränsleceller och elbilar svarade han:

– Ja, oavsett vilken del av transportsektorn du arbetar i måste du tänka på miljön.

Dagbladet.no frågade även om hur de anställdas jobbsituation kommer att se ut, kommer de att få behålla jobben?

– Det är inte vår intention att säga upp många, men detta kan jag inte diskutera mer i nuläget.

– Det har varit många processer för att få till stånd ett köp av Saab och det kan fortfarande dyka upp rev i havet.

Bård Eker syftar antagligen på att allt inte är klappat och klart. Än så länge är ju inget köpeavtal påskrivet, bara en så kallad avsiktsförklaring. Dagbladet.no skriver också att han inte förnekar ett uttalande från Saab om att en affär kan vara på plats redan nästa vecka.

Saabs informationschef Eric Geers berättade för Expressen att en affär kan vara i hamn och avslutad i början av juli.

Bilen på bilden är ett montage.

 

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!