Koenigsegg One:1 i allvarlig krasch på Nürburgring

Koenigsegg jagar en rekordtid på Nürburgrings nordslinga. Under måndagen råkade den svenska supersportbilstillverkaren ut för ett rejält missöde när deras One:1 kraschade svårt. Frågan är om Koenigsegg fortsätter att jaga rekordet.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Sedan förbudet mot rekordkörningar hävdes av Nürburgring-ledningen tidigare i år har Koenigsegg befunnit sig på plats med en av sju One:1 (bil nummer 107). De är nämligen fokuserade på att slå till med en rekordtid på Nürburgrings nordslinga, en tid som är tänkt att imponera i supersportbilsvärlden, en tid som Porsche just nu innehar och som varken McLaren eller Ferrari har lyckats med.

Men i går kom det in grus i rekordförsöksmaskineriet när Koenigseggs förare kraschade hårt vid utgången av Fuchsröhre. I asfalten syns väldigt långa bromsspår som tyder på att hastigheten var väldigt hög, för hög för kurvkombinationen. Spåren fortsätter ut på den korta gräsremsa som föregår skyddsräcket.

Skyddsräcket gav vika och Koenigseggs supersportbil One:1 med 1 360 hästkrafter flög över och landade i gräset på utsidan av banan. Det är mycket ovanligt att se. Bilen fattade tydligen eld men den släcktes omgående.

Föraren, som vi inte vet om det var Koenigseggs egen testförare Robert Serwanski eller den förare som Koenigsegg plockat in för slå rekordet, klarade sig lyckligtvis utan några allvarligare skador. Föraren fördes omedelbart till sjukhus men kunde strax därefter lämna det. Det skriver Koenigsegg på sin blogg där de också meddelar att de är nöjda med att bilens säkerhetskonstruktion fungerade som tänkt.

Koenigsegg One: väger 1 360 kilo och har 1 360 hästkrafter.

Frågan är om Koenigsegg fortsätter att jaga rekordtiden på Nürburgring. Bilen som kraschade, nummer 107, har Koenigsegg köpt tillbaka för just ändamålet att bli rekordbilen. Många spekulerar nu att bilen är skrot, men Koenigsegg bekräftar att bilen ska återuppbyggas.

Det råder oenighet bland Koenigsegg-fansen på bland annat Facebook. Vissa känner sig besvikna och att detta är ett tecken på att Koenigseggs bilar inte är några bilar gjorda för banan medan andra säger att incidenten kommer att göra Koenigsegg starkare.

Vi själva hoppas att Koenigsegg kommer tillbaka starkare än någonsin och att den skånska supersportbilstillverkaren, som på många sätt satt Skåne och Sverige på världskartan, kommer tillbaka med revanschlusta (upp i sadeln igen) och en gång för alla slår till med en rekordtid som heter duga, en tid som Porsche, Ferrari, McLaren, eller vad de nu kan tänkas heta, inte har en suck att rå på.

Dock kommer en eventuell rekordtid förmodligen skjutas fram i tiden, i alla fall en aning.

Gårdagens krasch är Koenigseggs andra på Nürburgring. I september 2014 kraschade de med en Agera R-mula, dock inte alls lika allvarligt som denna gång.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!