090219-koenigsegg-quant

Koenigsegg Quant åker till Genève

När Saabs framtid blir allt mer osäker kan det vara befriande med en nyhet om en svensk biltillverkare som fortfarande är vid god vigör. Något oväntat har det dykt upp helt färska bilder på Koenigseggs nya Quant.

Här är bilen som visar att det inte bara går utför för svensk bilindustri. Inför bilsalongen i Genève nästa månad visar Koenigsegg en första bild på sin nästa modell. Vi får dessvärre inte veta mycket, bara hur den ser ut rakt framifrån och vad den får för namn. Koenigsegg med Christian von Koenigsegg i spetsen meddelar härmed att nästa tillskott till den svenska bilfloran heter Quant. Mer än så vill de inte berätta.

 Helt anonym är Quant dock inte. I somras avslöjade Koenigseggs Dubai-chef Andreas Petre att företaget har arbetat på en ny sportsedan med plats för fyra sedan två år tillbaka. Den nya Koenigseggen uppges få en V8-motor som ska leverera omkring 700 hästkrafter. Konstruktionen ska till största del bestå av kolfiber och det pratas om en toppfart på minst 350 km/h. Vad som talar emot att Quant är denna sportsedan med plats för fyra är bilden. Bilen på bilden ser helt enkelt för liten, och framförallt för smal ut. Å andra sidan kan det vara så att vinkeln och skuggorna lura ögat. När Genèvesalongen slår upp sina portar den 2 mars får vi veta mer.

 Quant är dock inte den enda nyheten från Koenigsegg. CCX kommer framöver att kunna fås med en helt nyutvecklad dubbelkopplingslåda, ATM Paddleshift kallad. Lådan är konstruerad för att klara upp till 1100 Nm i vridmoment och den är dessutom både mindre och lättare än den manuella lådan. Växlingarna, som utförs via paddlar på ratten, uppges vara blixtsnabba. Det ska inte ta mer än 30 millisekunder för nästa växel att sparkas i. Den nya lådan innehåller dessutom en ny elektronisk differentialbroms. E-diffen ska göra bilen något mer förlåtande och lättare att köra på gränsen. Kanske bör The Stig få ett nytt försök att bemästra den vilda svensken.

 Ytterligare en nyhet är ett nytt multimediasystem. Koenigsegg-bilarna kan framöver utrustas med det nya systemet som styrs via en touchscreen. Några av funktionerna som styrs via skärmen är GPS-navigering, bluetoothstyrning av mobiltelefon, G-kraftsmätare, varvräknare, tidtagarur, luftkonditionering, musiksystem samt en rad inställningar för bilens chassi och antisladdsystem. På etanolmodellen CCXR blir det möjligt att övervaka etanolinblandningen i tanken och se hur effekten påverkas. Multimediasystemet ska uppdateras med nya funktioner fortlöpande.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!