070514_koenigsegg_krasch

Koenigseggs nya version av kraschen

Enligt brittiska tv-programmet Top Gear gick det i närmare 200 km/h vid kraschen för snart tre veckor sedan. De borde veta eftersom de satt i bilen. – Så fort gick det inte, säger nu Christian von Koenigsegg.

Teamet bakom Top Gear har på senare tid haft otur vad gäller bilkrascher. Richard Hammonds jättekrasch med en jetdriven bil förra året minns de flesta av oss, den höll på att kosta honom livet. The Stig, Top Gears hemliga testförare, lyckades köra av banan med en Koenigsegg CCX och de har även lyckats med bedriften att krocka med en buss när de körde en Ferrari Enzo för ett par år sedan.

Denna gång i april hade (o)turen kommit till Koenigseggs miljöbil CCXR som körs på etanol och har hela 1018 hästkrafter. Bilen är värderad till cirka sex miljoner kronor och finns endast i ett exemplar. Vad många trodde var en vanlig testkörning utanför Ängelholm en solig dag, var i själva verket en testkörning och ett reportage med Top Gear i stolarna. Det populära brittiska tv-programmets utsände reporter Peter Grunert satt i passagerarstolen när Koenigseggs produktchef Jeff Stokes rattade bilen på de smala vägarna i nordvästra Skåne.

Koenigsegg själva berättade efter kraschen att bilen inte hade tagit mycket skada och att hastigheten inte var hög. Deras version var att produktchefen hade pratat i telefon, lagt ner telefonen i handskfacket bredvid och tittat upp när vägen plötsligt svängde. Kraschen var mer eller mindre en vanlig avåkning som kan hända vem som helst. Nu kan man dock läsa om hela förloppet på Top Gears webbplats (se länk nedan) och då får man en helt annan version om hur det gick till.

Enligt Peter Grunert var hastigheten betydligt högre än vad vägen tillät och så pass hög att han kände en viss rädsla. Vid första kollisionen var farten nästan 200 km/h. Dessförinnan hade produktchefen som körde bilen, monterat av bakre venturitunneln för att kunna fästa Top Gears kamerautrustning, vilket antagligen gjorde bilen mindre hanterlig i högre farter.

– Jag utgick från att produktchef inte körde fortare än vad hastighetsbegränsningarna tillåter, det sa jag i media. Nu vet jag att det gick fortare än så men det gick enligt oss inte så fort som Top Gear anger, säger Christian von Koenigsegg till Teknikens Värld.

Efter att ha accelererat kraftigt på en lång raksträcka kom en högerkurva som var delvis skymd. I kurvan stod en stor trafikkon som de körde in i och det var troligtvis då höger framfälg av magnesium och kolfiber gav vika och bilen snurrade runt en gång för att sedan hamna i diket. Men där tog det inte slut. Bilen studsade upp på vägen igen och snurrade runt fyra gånger innan den återigen hamnade i samma dike lite längre fram.

Tur i oturen hade de inte mött någon bil under hela åkturen och karossen i kolfiber såg mer eller mindre intakt ut. Peter Grunert säger att han aldrig sett längre bromsspår tidigare i sitt liv. 265 meter gummi i asfalten, dock inte raka utan piruettliknande.

Koenigseggs version är annorlunda:

– Det stämmer inte, bilen gjorde två piruetter och bromsspåren är någonstans mellan 60-70 meter, enligt Christian von Koenigsegg.

Som om inte alla avåkning med Koenigseggs bilar vore nog så hotas nu den norska återförsäljaren Koenigsegg Norge AS av konkurs. Det är den norska finansmannen Tommy Sharif som hotar att begära företaget i konkurs om han inte får sex miljoner kronor.

Upprinnelsen till detta är sedan Tommy Sharif köpt en Koenigsegg för sex miljoner men bara något senare körde av under en banträff. Han ansåg bilen vara svårkontrollerad och sålde bilen vidare med Koenigsegg Norge AS som förmedlare. Bilen köptes av en person i Stockholm som efter ett dygn själv körde av vägen med bilen.

Tommy Sharif har inte fått tillbaka några pengar från Koenigsegg Norge AS efter försäljningen vilket gör honom upprörd. Företaget i sin tur hävdar att bilen inte är värd sex miljoner efter avåkningen då bilen blev skadad, utan har erbjudit Sharif aktier i företaget istället. Det är han inte intresserad av utan vill ha hela bilens pengavärde som ny, annars hotar han med att begära dem i konkurs.

– Vår version är väsentligt annorlunda än kundens. Han hade redan innan han åkte av med bilen sagt till oss att han ville få bilen såld, det var han själv som erbjöd sig att ta aktier istället för pengar som ersättning. Efter avåkningen var vi tvungna att se över bilen för att få den i rätt skick innan försäljning till en svensk köpare. Vi drog av kostnader för reparationen, ersättning för försäljning och det faktum att han inte betalt bilen fullt ut från början. Men han accepterade inte detta utan har sagt i media att vi erbjudit honom aktier, det stämmer inte, säger Christian von Koenigsegg till Teknikens Värld.

Top Gear om kraschen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!