Nyregistrerade bilar i Sverige är renare än någonsin. Utsläppen av fossil koldioxid minskade 2008 med 13 procent till i genomsnitt 139 gram/km. Därmed är de svenska bilarna renast i Europa, tillsammans med de portugisiska. Sverige lyckas dessutom hamna precis under den utsläppsnivå som satts upp i överenskommelsen mellan EU-kommissionen och fordonsindustrin. Sveriges låga koldioxidsiffra anses vara ett resultat av miljöbilsboomen. 2008 blev miljöbilarnas år i Sverige, då var tredje ny bil var en miljöbil.
– Skillnaden mellan de nya bilarnas låga koldioxidutsläpp och beståndets utsläppsnivåer har aldrig varit större, säger Bertil Moldén VD BIL Sweden. Därför är det av stor vikt att förnyelsetakten ökar genom bevarade miljöbilsstimulanser, generella stimulanser för nybilsköp och nya morötter för att skrota ut gamla bilar.
I EU:s ögon är dock Sveriges nybilspark fortfarande en miljöbov. EU-Kommissionen anser att biomassebaserade fordonsbränslen ska räknas som fossila (etanol räknas som vanlig bensin och biogas som naturgas). Enligt EU:s räknesätt minskade svenska nybilars koldioxidutsläpp med 3 procent till 175 gram/km, vilket placerar oss i botten i Europa.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.