Kör snålt och billigt med sirap i tanken

Tanka sirap i bilen. Blanda sedan med enzymer så får du vätgas. Detta är nya heta receptet för att driva bränslecellerna i bilen. Effektivt är det också.

Forskare vid två olika amerikanska universitet har laborerat fram en blandning av 13 olika enzymer som omvandlar polysackarider (till exempel cellulosa, stärkelse och sirap) och vatten till vätgas och koldioxid.

Ena forskarteamet, med Percival Zhang från Virginia Tech i spetsen, letade efter ett enzym (protein som kan fungera som biologisk katalysator) som effektivt kan omvandla cellulosa till etanol. Det andra teamet, bestående av bland annat Michael Adams på University of Georgia, letade efter en lösning till hur man tillverkar vätgas med enzymers hjälp.

De båda teamen slog ihop sina forskningsresultat och upptäckte då att en kombination av 13 olika enzymer kan ge vätgas direkt ur biomassa. Biomassa är samlingsordet för material som man kan utvinna energi ur.

Efter laboratorietester visade det sig att hela processen fungerar vid normalt tryck och en temperatur av 30 grader Celsius.

Nu vill forskarna testa sin upptäckt på bilar. Deras idé är att hela processen ska äga rum i bilens bränsletank. Man tankar i stärkelse av någon form, till exempel sirap, som sedan tas om hand av enzymerna som redan finns i bränsletanken. Då bildas vätgas som kan driva bilens bränsleceller.

Forskarna har gjort beräkningar på hur effektivt bränslet kan vara i verkligheten. I en tank på 45 liter ryms ungefär 27 kilo stärkelse, vilket efter omvandlingen motsvarar 4 kilo vätgas. Detta ger bilen en räckvidd på 500 kilometer.

Enligt forskarna har detta system tre fördelar. Det är miljövänligt, effektivt och samtidigt ett säkert sätt att framställa och distribuera vätgas på. Deras beräkningar visar att tillverkningen hamnar på 15 kronor per kilo vätgas, vilket ger samma energimängd som tio liter bensin.

Energiomvandlingsprocessen från biomassa till vätgas är extremt effektiv, ungefär tre gånger så effektivt som vid socker-etanol-förbränning.

En bränslecell fungerar i princip som ett batteri, men med den skillnaden att den inte behöver bytas ut eller laddas upp. Bränslecellen omvandlar kemisk energi till elektrisk energi. Bränslet som används är ofta vätgas eftersom det enklast kan sönderdelas elektrokemiskt. Ett exempel på denna användning ser vi på stadsbussarna i några svenska städer, där tankar fylls med vätgas för att förse bränslecellerna på taket med bränsle.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!