100707-laddhybrid volvo

Köra laddhybrid – vinsten ekonomiskt och miljömässigt sett

Att laddhybrider och rena elbilar tillhör en snar framtid är mer eller mindre avgjort. Men fortfarande kvarstår en hel del frågor som måste besvaras innan gemene man ens vågar tänka i dessa banor. Vattenfall och Volvo ger oss de första intressanta svaren baserade på verkliga tester – bland annat driftskostnad och miljövinst.

I juni förra året sjösatte Vattenfall och Volvo ett laddhybridprojekt (laddhybrid = plug in-hybrid) som ska mynna ut i att de båda företagen gemensamt presenterar en laddhybrid färdig för marknaden 2012. I dagsläget har de tagit fram en prototyp som finns i två exemplar och som har ingått i en testflotta om 16 familjer som under fyra månader (januari till april 2010) har fått köra bilarna under vardagligt bruk. Vattenfall och Volvo har loggat och analyserat varje meter som bilarna rullat samt varje gång de har laddats. Nu presenterar de båda företagen de första siffrorna från testerna, siffror som är ganska unika i sitt slag och som många av våra läsare har efterfrågat ett flertal gånger.

En laddhybrid består av en elmotor som samverkar med en förbränningsmotor av något slag. I fallet med Volvo V70 PHEV, som är den prototypbil som använts under testperioden och som Teknikens Värld provkört i höstas, består förbränningsmotorn av en femcylindrig dieselmaskin på 205 hästkrafter (känd som D5-motorn). Denna driver framhjulen, men bakhjulen har också drivning tack vare en elmotor på 100 hästkrafter som får sin kraft från litiumjonbatterier på 11,3 kWh. Batteripacket kan laddas upp, antingen under körning med förbränningsmotorn eller via extern spänning så som ett vanligt vägguttag eller via en så kallad semisnabb laddstation. Vid uppladdning via ett vanligt eluttag tar det 4-6 timmar att ladda batterierna medan det tar 2-2,5 timmar via den semisnabba varianten.

Ren eldrift

Räckvidden vid körning på enbart el med Volvo V70 PHEV är på pappret 30 kilometer och det stämmer väl överens med verkligheten. De loggar som Vattenfall och Volvo läst av från testperioden visar att den längsta sträckan på enbart eldrift var 30,4 kilometer. I snitt körde förarna i testfamiljerna 29,3 kilometer per dag vilket i princip gör att eldriften täcker större delen av det dagliga behovet. Faktum är att hela 67 procent av körsträckorna totalt under testperioden på fyra månader understeg tio kilometer. Av dessa sträckor under tio kilometer avverkades 59,9 procent på enbart eldrift. Av alla körsträckor, oavsett längd, kördes 39,5 procent på enbart eldrift.

Laddningsbeteendet

En annan intressant detalj som upptäckts vid avläsningen av loggarna i efterhand är laddningsbeteendet hos testfamiljerna. 75,1 procent av all laddning skedde i hemmet, 13,6 procent på arbetet och övriga 11,3 procent någon annanstans. Dessa siffror kan vara en indikation på att laddstolpar kanske inte är det viktigaste argumentet för att laddhybrider och elbilar ska ha en framtid hos de svenska bilisterna.

– Det tycks alltså som att behovet av laddstolpar runt om i staden är överdrivet. Det visar även de intervjuer som vi genomfört med förarna. De flesta nämner att det blivit naturligt att plugga in bilen när de kommer hem för att alltid ha eldriften redo. Inte en enda av testpersonerna har använt sig av de laddstolpar som funnits tillgängliga, berättar Annika Ramsköld som är ansvarig för elbilsprojektet hos Vattenfall.

Milkostnad och miljövinst

Den kanske viktigaste och mest intressanta informationen som testerna har gett är hur mycket det kostar att köra en laddhybrid av typen Volvo V70 PHEV som fortfarande är en prototyp och som kommer att vidareutvecklas och justeras innan det är dags för lansering om två år.

Vid ren eldrift visar loggarna att det har kostat 2,97 kronor att köra en mil, detta beräknat på all körsträcka under de fyra månaderna hos 16 olika familjer. Vid blandad drift, det vill säga el och diesel, har testbilen kostat 6,80 kronor per mil.

Under den fyra månader långa testperioden avverkade de 16 familjerna totalt 702,6 mil i de båda laddhybriderna. Enligt Vattenfall och Volvo ger denna körsträcka en kostnadsbesparing på 1 715 kronor sett till drivmedlet. Det skulle i så fall innebära en besparing på omkring 3 500 kronor för en svensk normalbilist som kör 1 500 mil om året jämfört med om denne kör en motsvarande bil utan möjlighet till eldrift. I framtiden, när det är dags för lansering, lär besparingarna bli ännu större då bilen blir lättare än vad den är i dag och batterierna dessutom blir effektivare.

– Den ekonomiska aspekten är intressant men vad som är ännu viktigare är självklart miljöfördelarna. I genomsnitt har koldioxidutsläppen minskat med 74,4 gram per kilometer vilket ger en total minskning på 522,5 kilo under testperioden. Och de positiva effekterna för miljön vittnar även testförarna om. I intervjuerna uppger de nämligen att de känt sig väldigt miljövänliga bakom ratten, säger Annika Ramsköld.

Några nackdelar

Men allt är inte guld och gröna skogar med laddhybrider, i alla fall inte i prototypbilarnas utformning. Testfamiljerna påpekar bland annat att man märkte att det inte rörde sig om en riktig vinterbil då det var riktigt kallt under stora delar av testperioden, att körsträckan på enbart el gärna skulle vara lite längre för att täcka hela vardagens behov och att bagageutrymmet inte var något speciellt bra. Sistnämnda på grund av batteriernas placering, men det är något som ska åtgärdas till den produktionsfärdiga bilen.

– I kopplingen av värmesystemet finns förbättringspotential. Ska det här funka bra så ska man inte behöva fundera på om man kör på el eller på diesel för klimatet i bilen, det måste bara funka av sig själv, säger Anders Bergqvist, en av testförarna under de fyra månaderna, som i övrigt är väldigt positivt inställd till laddhybrider men som samtidigt är oroad för att inköpskostnaden blir ett stort problem.

På bilderna ovan och nedan syns pappa Magnus Brixvik med familj som var en av de 16 utvalda familjerna som var med och testade Volvo V70 PHEV.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!