Korres Project 4 – Greklands egen supersportbil

Alla länder med självaktning ska naturligtvis har ett eget supersportbilsmärke. Näst i raden är krisdrabbade Grekland. Frågan är om Korres Project 4 kan vända landets ekonomi?

Grekland är väl kanske inte där första landet du tänker på när det kommer till bilindustrisammanhang. Knappast heller det andra eller tredje. Mest känd hittills i genren kan väl licensbyggda Citroën-derivatet Namco sägas vara, möjligen i konkurrens med Georgios Dimitriadis Fiat 126-baserade plastbil DIM från 1977. Om nu någon minns den.

Nu kan bilarna med gamla meriter kanske få konkurrens av en ny supersportbil – Korres Project 4. Mannen bakom projektet heter Dimitris Korres och tituleras arkitekt och uppfinnare med fascination för Citroën 2CV. Bilen visades upp i prototypform på ett evenemang i Grekland den gångna helgen.

Under huven ska en maskin på sju liter jämnt finna sin plats. Motorn ger, utan överladdning, hela 505 hästkrafter (376 kW). Detta ska ge en tid på sprinten 0–100 km/h på 3,8 sekunder och en toppfart på 300 km/h jämnt.

Konceptbilen är 392 centimeter lång, 196 centimeter bred och har ett axelavstånd på 256 centimeter. Tjänstevikten ska, enligt uppgift, ligga på 1 600 kg. Dessutom ska fjädringen kunna justeras i höjdled över ett spann på hela 40 centimeter, vilket gör bilen betydligt mer terränggående än vad brukligt är för supersportbilar. (Jämför gärna med 1990-talets franska Mega Track.) I filmen nedan kan ses hur prototypen (som ännu saknar kaross) tar sig över relativt betydande hinder.

Huruvida Korres Project 4 någonsin kommer att bli verklighet i någon större skala? Ja, det återstår att se. Men vad tycker ni om den? Skulle ni vilja ha en? Diskutera nedan!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr