Att det går dåligt för de flesta bilmärkena på den amerikanska bilmarknaden är inget nytt, men oktober månads siffror är ett rejält ras om man jämför med septembersiffrorna. I oktober föll försäljningssiffrorna i USA med hela 32 procent jämfört med samma månad året innan.
De i vanliga fall så patriotiska amerikanerna sviker dessutom sina inhemska biltillverkare. Exempelvis har Ford minskat sin försäljning med 30 procent till 132 838 fordon under oktober månad. GM har i jämförelse med Ford rasat – 45 procent ned under oktober till 170 585 fordon.
Ford-ägda Volvo visar upp katastrofalt dåliga siffror i USA under oktober månad. Deras försäljning backade osannolika 52 procent. Saab, som går under GM:s vingar, är däremot ett lysande undantag då deras försäljning gick upp sju procent.
Även de i vanliga fall starka japanska tillverkarna känner nu av oron i USA. Toyotas försäljningssiffror sjönk med 23 procent under oktober månad. Motsvarande siffra för Honda är 25 procent.
Dessa dystra försäljningssiffror i USA sägs vara de sämsta på 25 år. Tar man dessutom med USA:s befolkningsstorlek i beräkningarna är siffrorna de sämsta sedan andra världskrigets slut.
Kraftig nedgång även i Sverige
Bil Sweden rapporterar att antalet nyregistrerade bilar minskade med nästan 23 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. För Volvo PV enskilt är siffran ännu större – 41 procent – trots att deras miljöbilsförsäljning går som tåget. Två av de tre mest sålda miljöbilarna är just en Volvo. Oktober månad var dessutom en rekordmånad för antalet sålda miljöbilar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.