Den 1 januari 2016 infördes de trängselskattebelopp som i dag gäller i Stockholm. Det betyder att en passage in till eller ut ur staden kostar 11, 15, 25 eller 35 kronor beroende på tid på dygnet (klockan 06.30-18.29). Sedan samma datum kostar det även pengar att föra fram ett fordon på Essingeleden (fordon som ej omfattas av skatten är utryckningsfordon, bussar med totalvikt över 14 ton, diplomatregistrerade fordon, motorcyklar och militära fordon). På den hårt trafikerade genomfartsleden gäller beloppen 11, 15, 22 eller 30 kronor.
Samtidigt höjdes maxbeloppet per fordon per dag från 60 till 105 kronor.
Fyra år efter första avgiftshöjningarna, nämligen den 1 januari 2020, är det dags för nya höjningar att träda i kraft. Enligt SvD höjs då högsta avgiften för en enskild passage från dagens 35 kronor till 45 kronor. Dessutom höjs den maximala dygnstaxan från 105 till 135 kronor.
LÄS MER: Staten får in hundratals miljoner på förseningsavgifter för trängselskatt
Andra förändringar är att trängselskatten ska börja gälla från klockan 06.00, inte från klockan 06.30 som i dag, och att man delar upp året i låg- och högsäsong (fem månader klassas som lågsäsong, sju månader som högsäsong). Högsäsong ska innebära att trängselskatten höjs kraftigt.
Enligt Trafikverket beräknas trängselskattejusteringarna inbringa ytterligare 325-240 miljoner kronor till statskassan.
– Det är nog inte trängseln som ligger bakom skattehöjningen, säger Maria Börjesson, professor i transportekonomi, till SvD.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.