Foto: NHTSA

Krockdockor och människolik vid krocktest av bilar

I dag används för det mesta speciella krockdockor vid krocktest av bilar, men förr i tiden använde man människolik. Faktiskt används människolik än i dag.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När vi ser bilder och filmer från krocktestinstitut så som europeiska Euro NCAP och amerikanska NHTSA ser vi allt som oftast också speciella krockdockor med sina karaktäristiska (ofta svartgula) mätpunkter klistrade över kropp och huvud.Krockdockorna har sitt ursprung i USA. De togs fram i slutet av 1940-talet för att testa katapultstolar och andra funktioner i jetflygplan. Dockorna konstruerades för att vara så lika människokroppen som möjligt, men jämfört med dagens dockor var de väldigt enkla. Dagens är fullproppade med sensorer som registrerar krafterna som dockorna utsätts för, de har till och med ryggrader och bäckenben som är väldigt människolika.

Men annat var det förr, innan krockdockans tillkomst. Under 1930-talet i Detroit använde man sig av människolik för att ta reda på hur och av vilka krafter människokroppen utsätts för vid kollisioner.

På grund av att det ansågs vara omoraliskt att använda människolik försvann testmetoden så småningom för att ersättas av krockdockor. Något förbud handlade det aldrig om, utan det var etiken som styrde. Djurkadaver fortsatte dock att användas.

Även levande människor har utsatt sig för krockvåld för vetenskapens skull. Alla har vi sett det berömda filmklippet (se bild intill) när amerikanska flygofficeren John Stapp åker i en släde i 1 000 km/h för att sedan bromsa in till stillastående på 1,4 sekunder. Han gjorde liknande test flertalet gånger, som mest utsattes hans kropp för 46,2 g. Det motsvarar ungefär en kraschlandning med ett flygplan eller en hård krock med en bil. John Stapp överlevde. Han dog naturligt först 1999, 89 år gammal.Nu tror du kanske att krockdockorna har tagit över helt. Det är fel. Människolik används fortfarande vid krocktest. Enligt uppgift finns det sex olika krocktestcenter runt om i världen som undersöker krockvåldet på döda människokroppar. För bara två år sedan visade sig att ett center i norra Spanien, som lyder under universitetet i Zaragoza, använder sig av människolik.Anledningen ska vara att riktiga människokroppar ger bättre och mer precisa testresultat krockdockor. En annan anledning är att krockdockor är för dyra för att kunna genomföra upprepade tester, uppemot 1,5 miljoner kronor kostar en docka.Exakt hur det går till när krocktestcentret kommer över lik vet vi inte, men det är förmodligen på ungefär samma sätt som vid organdonation. Kropparna måste dock vara intakta för att kunna ge korrekta mätvärden.I filmen ovan ser vi hur krocktest med krockdockor kunde se ut i USA på 1950-talet. I filmen nedan får vi se krocktestmätningar med levande personer.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr