Foto: NHTSA

Krockdockor och människolik vid krocktest av bilar

I dag används för det mesta speciella krockdockor vid krocktest av bilar, men förr i tiden använde man människolik. Faktiskt används människolik än i dag.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När vi ser bilder och filmer från krocktestinstitut så som europeiska Euro NCAP och amerikanska NHTSA ser vi allt som oftast också speciella krockdockor med sina karaktäristiska (ofta svartgula) mätpunkter klistrade över kropp och huvud.Krockdockorna har sitt ursprung i USA. De togs fram i slutet av 1940-talet för att testa katapultstolar och andra funktioner i jetflygplan. Dockorna konstruerades för att vara så lika människokroppen som möjligt, men jämfört med dagens dockor var de väldigt enkla. Dagens är fullproppade med sensorer som registrerar krafterna som dockorna utsätts för, de har till och med ryggrader och bäckenben som är väldigt människolika.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!