080827-kvinnliig-krockdocka Foto: Foto:Staffan Gustavsson/redakta, 0708-133676

Kvinnlig krockdocka ska tas fram

De krockdockor som används i krocktester för närvarande är utformade efter manlig vikt och längd. Nu vill Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) ha 30 miljoner kronor för att ta fram en kvinnlig krockdocka.

Trots att skadestatistiken i snart 40 år har visat att kvinnor löper högre risk drabbas av nackskador vid trafikolyckor är de dockor som används vid krocktester fortfarande utformade efter män. En kvinnlig krockdocka har länge varit efterfrågad, men kunskaperna om hur en sådan ska utformas saknas fortfarande.

– Det har inte gått att hitta pengar för att finansiera forskningen om en modell som motsvarar en genomsnittlig kvinna. Av olika anledningar har det inte hamnat tillräckligt högt upp på prioriteringslistan, säger Astrid Linder, ansvarig för trafiksäkerhetsenheten på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) till Västerbottens-Kuriren.

Nu har VTI lämnat in en ansökan till EU-kommissionen om 30 miljoner kronor för att forska fram en kvinnlig krockdocka, rapporterar Västerbottens-Kuriren. EU-kommissionen ger besked under den närmaste veckan.

Studier har visat att kvinnor löper långt högre risk att drabbas av allvarliga nackskador vid påkörning bakifrån. Jämfört med män är det tre gånger så stor risk att kvinnor får invalidiserande nackskador vid påkörning bakifrån, risken blir ännu större om kvinnan kör bilen. Anledningen tros vara att män generellt sett är grövre byggda och tål mer våld. Men det är även uppenbart att bilars säkerhetskonstruktioner är utformade efter kunskaper om den manliga kroppens reaktioner vid en olycka.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!