Nu är det dags att tänka om, Lada ska bli ett sportigare bilmärke och inte bara förknippas med tåliga och ålderdomliga konstruktioner som exempelvis Niva. Med Kalina NFR har Lada utvecklats det ryska märkets första prestandabil, baserad på vanliga Kalina i femdörrarsutförande.
Medan vanliga Kalina har effektuttag på antingen 82, 89 eller 98 hästkrafter, sistnämnda i den så kallade Sport-versionen, har Kalina NFR betydligt mer än så. Den 1,6 liter stora bensinmotorn har skruvats upp till hela 136 hästkrafter. Den är också hopparad med en modern femväxlad manuell låda.
Med den rejäla effektökningen (39 procent högre) gör plötsligt Kalina 0-100 km/h på 9,2 sekunder och toppar 203 km/h. Med dessa siffror är Kalina NFR snabbare än någon tidigare Lada-modell.
Men allt handlar inte enbart om muskler. Även chassit har setts över för att lira bättre med prestandan. Bland annat har de vanliga stötdämparna ersatts med sportigare doningar, styrningar kalibrerats för krispiga känsla och bromsarna vuxit i storlek.
Till standardutrustningen hör bland annat manuell luftkonditionering, tygklädsel på stolarna, stolsvärme, ABS-bromsar med bromskraftsfördelning, parkeringssensorer, regnsensor, automatiskt halvljus samt ett ljudsystem innehållandes fyra högtalare och en sjutumsskärm på mittkonsolen.
Ingångspriset utomlands ligger på ungefär 98 000 kronor.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.