Tänker du Lada och design i samma mening, så tänker du förmodligen på ett formspråk som andas rejält med dåtid. Från den klassiska Lada 2101 (som tillverkades med olika mindre uppdateringar fram till i fjol) via Lada Niva till Lada 110 – ingen har inneburit någon designrevolution. Knappast något revolutionernade på andra håll heller, förresten.
Det vill nu märkets någorlunda nyblivna chefsdesigner, den 48-årige britten Steve Mattin (som ju blev ett bekant namn för oss i Sverige när han jobbade som chefsdesigner för Volvo 2005–2009), ändra på. AvtoVAZ, som det Togliattigradbaserade företaget egentligen heter, ska få ett radikalt annorlunda, moderniserat formspråk.
Inspirationen kommer från den förändring som Kia genomgått de senaste åren, under ledning av chefsdesigner Peter Schreyer. Steve Mattin beskriver i en intervju till Automotive News att ska Lada uppleva ”en intensiv modernisering, med introduktionen av ett helt nytt formspråk och DNA som ska förändra märkets image”.
Vad detta innebär rent konkret återstår att se, men ska vi gissa att konceptbilen X-Ray från i fjol innebar en försmak?
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.