Obs! Bilden är fejk. Tesla Model S på bilden har inget med branden att göra. Foto: Illustration: Mattias Rabe

Ladda elbil hemma ökar risken för brand

Elsäkerhetsverket rekommenderar inte att man laddar elbilen hemma i en normal stickkontakt eftersom belastningen på hushållets elsystem blir hög och kan leda till brand.

Det är danska Sikkerhedsstyrelsen som gått ut med en varning till elbilsägare där de rekommenderas att inte ladda sina bilar i hemmets vanliga 230 volts stickkontakter, så kallade Schuko-kontakter. Anledningen är att kontakterna inte är dimensionerade för att klara höga belastningar under lång tid. De är testade för att kunna hantera en timme med en belastning på 20 ampere. En elbils batterier tar betydligt längre tid att ladda än så. Det är inte ovanligt att elsystemet i hushållet belastas hårt under laddtiden som kan pågå en hel natt. Då finns risk för överhettning vilket kan leda till brand.

Ny Teknik har varit i kontakt med Per Höjevik som är avdelningschef på Elsäkerhetsverket, den svenska myndighet som ansvarar för elsäkerheten i landet. Han anser att danskarnas varning är korrekt.

– Det är en relevant varning. Man ska vara medveten om riskerna innan man börjar ladda sin elbil. Har man nya, fina kontakter så kanske det går jättebra, men det stora problemet är att kontakterna slits. Då kan kontakterna bli upphettade och börja smälta, säger han till Ny Teknik.

Det är alltså ingen garanti för att ett nybyggt hus med nya kontakter och ledningar ska klara av att ladda en elbil via ett vanligt stickproppsuttag, även om risken anses vara betydligt större med äldre hus som har äldre elsystem och äldre jordfelsbrytare.

I Sverige är det inte känt om några bränder har orsakats av laddning av elbilar, men i vårt grannland Norge, där det rullar mängder med elbilar, har det brunnit flera gånger på grund av elbilar och underdimensionerade elsystem. En norsk familj råkade ut för att deras hall började brinna samtidigt som elbilen laddades. Man kom fram till att orsaken berodde på en kabelskarv i huset som inte klarade den höga strömstyrkan.

– Hela elinstallationen måste klara belastningen, både kablaget och kontakten, säger Per Höjevik till Ny Teknik.

I en rapport från Elsäkerhetsverket som utformades under 2014 avråder man från att ladda elbilen hemma med en vanlig 230-voltskabel och -kontakt, så kallad Schuko.

– Jag tycker att man i stället ska använda så kallade Mode 3-laddare, som också kallas wallbox eller laddbox. Den övervakar laddningen och slår av strömmen till fordonet om något går fel, säger Per Höjevik till Ny Teknik.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!