Lamborghini Aventador J

Lamborghini Aventador J – Sant’Agatas värsta vagn någonsin

Tänk dig – över 300 km/h i en bil utan tak och utan vindruta! Låter det knäppt? Nej, inte alls – vi pratar så klart om Lamborghini Aventador J – en speedster med 700 hästar i baken med plats för två åkande som bör använda hjälm om de nu inte vill smaka på en stenhård flugsvärm.

Vi såg den redan i helgen när två bilder läckte ut på den via en tjeckisk sajt. Du som ville se mer av den kan nu stilla ditt begär. För här är den – Lamborghini Aventador J – det italienska märkets mest kompromisslösa supersportbil någonsin. Lamborghini själva kallar den för en naturkraft på hjul.

 Du kanske undrar varför den heter Aventador J? Först kanske vi ska avverka själva uttalet där bokstaven J uttalas ”Yoh-tah” (spanska uttalet för just bokstaven J), det vill säga Jota vilket också är namnet på en mycket speciell Miura från 1970 som byggdes i ett exemplar. Men varför förkortar man då namnet till ett J och inte skriver ut hela Jota? Riktigt så enkelt ska det ju inte vara. Den specialbyggda Miuran vid namn Jota var ombyggd för att anpassas till FIA:s (Internationella Bilsportförbundets) tävlingsreglemente enligt Appendix J. Se där ja, där dök J:et upp.

 Aventador J är, som både namnet och bilen i sig visar, baserad på Lamborghinis nya värstingmodell Aventador som förra året avlöste långköraren Murciélago. Det betyder att den är lika med 2,03 meter från den ena sidan till den andra. Dock är den elva centimeter längre då den är totalt 4,89 meter lång. Detta tack vare en ny, djup och aggressiv fronspoiler (notera de lodräta vingarna) i kolfiber samt ett gigantiskt diffusorpaket där bak som är hopbyggt med den breda vingen, allt detta i kolfiber förstås. Hela fronten är formgiven som den är för att få bilen att påminna om en Formel 1-bil sedd från sidan.

 På höjden skulle man kunna gissa att den är lägre än vanliga Aventador, något den förstås också är. Med extremt låga 111 centimeter är Aventador J den lägsta bil som någonsin lämnat Lamborghinis hemstad Sant’Agata Bolognese (detta stämmer dock inte, se fotnot nedan).

 Titta närmare så ser du att denna italienska superbil faktiskt har rutor, både på sidorna och framtill. Dock är dessa mer av svagt vindavvisande karaktär men delvis också för syns skull.

 Titta ned i sittbrunnen så finner du en läcker detalj. Mellan de två skalstolarna flyter mittkonsolen ihop med huven framtill och motorhuven baktill. Allt lackerat i bilens röda kulör.

 För att kunna kliva ned i en av stolarna måste du öppna en av dörrarna på vanligt manér. Vanligt Lamborghini-manér alltså. Dörrarna är så kallade saxdörrar och öppnas uppåt.

 Fälgarna är en historia i sig och speciellt utvecklade för Aventador J. De mäter 20 tum fram och 21 tum bak. Centrumbult och fem ekrar med kolfiber mellan varje ekerpar. Snyggt, ja visst, men det har en funktion också. Titta noggrant på kolfiberekrarna i fälgarna så ser du att dessa är vinklade. Deras syfte är att ge extra ventilation till de hålborrade bromsskivorna.

 Vad gömmer sig då under huven där bak? En V12-motor på 6,5 liter, 700 hästkrafter och 690 newtonmeter. Låter det bekant så är det för att du har koll på vanliga Aventador LP 700-4. Motorn är densamma och med tanke på att Aventador J saknar tak, vindruta, luftkonditionering och navigationssystem väger den in under vanliga Aventadors 1575 kilo i torrvikt. Några prestandauppgifter uppger inte Lamborghini men vi kan ju ta för givet att 0-100 km/h avverkas på under 2,9 sekunder, 0-200 km/h på under 8,9 sekunder samt att toppfarten lär ligga någonstans omkring 350 km/h. Alltså farter nog att göra ankommande flugsvärmar till rena hagelsvärmarna.

 Du kanske redan är på väg att avboka din beställning av en Lamborghini Aventador LP 700-4? Sakta i backarna! Gör nu inget förhastat eftersom Aventador J inte går att köpa – längre. Precis som Jota (Miuran från 1970) finns den endast i ett exemplar. Tyvärr. Någon lycklig rackare har redan köpt bilen för närmare 20 miljoner kronor.

Lamborghini har dagen efter denna artikel skrevs ändrat i sin pressrelease och benämner inte längre Aventador J som den lägsta bilmodell de någonsin byggt. Alltså precis som ett par av er besökare påpekade. Exempelvis är Miura och Countach lägre med 105 respektive 107 centimeter. Lamborghini verkar med andra ord ha dålig koll på sin egen modellhistoria.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr