110303-aventador lp 700-4

Lamborghini Aventador LP 700-4 – tjuren är lös!

V12, 6,5 liter, 700 hk, 690 Nm, 350 km/h, 2,9 sekunder, 203 cm bred, 1 575 kg, fyrhjulsdrift från Haldex, sjuväxlad ISR-låda, torrsumpssmörjning. Smakar det gott? Tänkte väl det för uppgifterna tillhör Lamborghinis nya tjur.

Är du ute efter att köpa en supersportbil för många miljoner lär du ha svårt att välja med tanke på vad årets Genèvesalong har att bjuda på i genren. Pagani Huayra, Ferrari FF och Koenigsegg Agera R är tre sportvagnar som står ut lite extra. Men det finns en fjärde och det är inte vilken bil som helst – det är en helt ny tjur från Sant’Agata Bolognese. Japp, en helt ny Lamborghini är det vi talar om. Det inträffar inte varje dag.

 Lamborghini Aventador LP 700-4 är märkets nya flaggskepp som ersätter trotjänaren Murciélago som en gång i tiden tog över efter Diablo. Precis som sin föregångare är det V12-motor som gäller. Lamborghini hakade inte på downsizing-trenden och tog därför inte fram en ny V10-motor för att blidka den numera miljömedvetna världen. Men det lyckades rätt bra ändå. Aventador LP 700-4 har trots mer effekt än sista versionen av Murciélago – LP 670-4 SuperVeloce – sänkt förbrukning med nästan tre deciliter till 1,72 liter per mil och koldioxidutsläpp med 82 gram till 398 gram per kilometer.

 Men för Lamborghini kretsar inte allting kring miljömedvetenhet. Anledningen till att det blev en ny V12-motor (som klarar rådande Euro 5-avgaskrav) är enkel. Lamborghini berättar att en motor på 6,5 liter inte gör sig bra med tio cylindrar. Färre än tolv cylindrar skulle resultera i större och tyngre kolvar och vevstakar vilket skulle förstöra motorns högvarviga karaktär. Så tänker en äkta supersportbilstillverkare, trots att det råder ”grön feber” över vår jord.

 Motorn, som du kan läsa allt om här, ger 700 hästkrafter jämnt och har ett maximalt vridmoment på 690 newtonmeter. Inte så imponerande kanske du tycker, det finns ju Mercedes-bilar som är värre. Men att presentera siffror på papper är en sak, att omvandla dessa till kraft som går ned i backen och får bilen att gå som ett spjut är en annan sak. Och Lamborghini Aventador går verkligen som ett spjut, åtminstone om prestandauppgifterna stämmer med verkligheten (vilket vi i och för sig inte har anledning att inte tro). Tillsammans med växellådan, som inte är av dubbelkopplingstyp (utan ISR, läs mer nya växellådan här), och fyrhjulsdriften (som kommer från svenska Haldex) sticker Lamborghinis nya tjur iväg från stillastående till 100 km/h på 2,9 sekunder. Det är bara 0,4 sekunder långsammare än Bugatti Veyron SuperSport som har 500 fler hästkrafter än Lamborghinin. Mätarnålen slutar att röra på sig först när 350 km/h är uppnått.

 En annan hemlighet bakom Aventadors blixtrande snabba accelerationstid är den låga vikten. Utan oljor, bränsle och förare vägs den upp till 1575 kilo vilket är ganska lågt för att vara en bil av den här klassen i dag. Viktfördelningen är 43 procent fram och 57 procent bak och vikt/effekt-förhållandet landar på 2,25 kilo per hästkraft.

 Visst är viktsiffran tio kilo högre än för tidigare värstingmodellen Murciélago LP 670-4 SuperVeloce, men man måste ta med i beräkningarna att Aventador är något större (7,5 centimeter längre, men något smalare) och att Murciélago LP 670-4 SuperVeloce var en 100 kilo bantad specialversion av vanliga Murciélago LP 640.

 Låg vikt har man åstadkommit genom att chassi, kaross, drivlina och mycket annat till stora delar är utfört i lättviktsmaterial så som kolfiber, aluminium, härdade plastkompositer och mycket mer. Detta borgar inte enbart för låg vikt utan även hållbarhet. Bilen ska inte helt oväntat klara av stentuff behandling.

 Aventadors design formligen skriker Lamborghini. Här har den italienska sportbilstillverkaren gått varsamt fram och tagit fasta på formspråket som man introducerade med Diablo på 1990-talet. Vissa designelement kan till och med härledas ända bak till legendariska modellen Miura. Se på glashuven som täcker motorn. Dörrarna som öppnas uppåt är en numera klassisk Lamborghini-detalj som hängt med på deras flaggskepp sedan Countach kom i mitten på 1970-talet.

 Men Aventador bjuder ändå på en hel del nyheter formmässigt. Bilen har vassare och kantigare linjeföring än någon annan Lamborghini tidigare. Det är tydligt att märket valt att spinna vidare på det Stealth-tema som man introducerade med Reventón – den galet dyra specialversionen av Murciélago.

 Varenda linje i karossen fyller en tydlig funktion, nämligen att vara underordnad bilens primära mål – fart och väghållning. Se exempelvis på tanklocket, ett stycke konst bara det.

 Aerodynamiken har tagits till en ny nivå för Lamborghini. Lägg märke till alla slitsar och öppningar i karossen, från fronten via sidorna till diffusorn där bak – och så klart det släta underredet. Flera av detaljerna är till för att optimera och minimera luftflödet runt bilen, medan andra detaljer är till för att kyla bromsarna och motorn. Exempel på sistnämnda är öppningarna bakom sidorutorna.

 Interiören för tankarna delvis till ett stridsflygplan. Lite mer ombonat för komfortens skull, men en tydlig detalj som är hämtat från flyget är startknappen som väcker den högvarviga mittmonterade V12-motorn. På mittkonsolen lyfter man på det röda locket som döljer själva knappen.

 Strax ovanför startknappen finns tre knappar märkta Strada, Sport och Corsa. Dessa knappar låter föraren välja mellan tre olika manuella program. Det finns ytterligare två – automatiska – program, nämligen Strada-auto och Sport-auto.

 Vill man ha komfort är det knappen Strada som ska tryckas in. Då går bilen mjukare och växlingen är helautomatisk om man så önskar. I Sport-läget ändras växlingspunkterna och själva växlingarna sker rasande snabbt. Corsa-läget är det mest extrema körprogrammet där bilens fjädring blir hårdare och växlingarna sker optimalt fort på 50 millisekunder. Corsa innehåller även en Launch Control-funktion för maximal acceleration (0-100 km/h på 2,9 sekunder).

 Ovanför de tre nämnda knapparna hittar vi en skärm på sju tum som är standard. Via skärmen kan man sköta det mesta som rör bilen, samt navigera, välja musik och koppla in externa enheter, till exempel en iPod.

 Ta en titt på knappar och vred på mittkonsolen så ser du att det tyska ägandeskapet (Audi) slår igenom tydligt.

 Du kanske är nyfiken på varifrån namnet Aventador kommer? Sin vana trogen har Lamborghini sneglat på den spanska tjurfäktningen. Aventador är inget annat än en väldigt modig tjur som deltog i arenastrid i Saragossa 1993. Tjuren gjorde så bra ifrån sig att den förärades trofén ”Trofeo de la Peña La Madroñera”.

 Aventador LP 700-4 levereras till de första kunder i slutet av sommaren. För att bli lycklig ägare av Lamborghinis nya värstingtjur måste man vara beredd på att lägga upp 255000 euro exklusive skatt. Det kommer i Sverige att motsvara drygt 2,5 miljoner kronor.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!