081120-lambolp5604-spyder

Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder – en frisk fläkt

Lamborghinis bäst säljande modell någonsin, Gallardo, har som bekant vässats och blivit Gallardo LP 560-4. I Los Angeles i går presenterade italienarna den taklösa versionen – Spyder.

Lamborghini Gallardo är antagligen det bästa som någonsin kommit från Sant’Agata Bolognese. Alltså är det inte så konstigt att modellen också är Lamborghinis mest sålda genom tiderna. Tidigt i våras presenterades modellen sedan den fått tilläggsbeteckningen LP 560-4, vilket innebär fler hästkrafter, snålare gång och så klart snyggare prestandasiffror. Det var alltså coupémodellen det handlade om då, nu är det cabrioletversionen som har presenterats för besökarna på bilsalongen i Los Angeles – Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder.

Att bilen visas just i LA är ingen slump. USA är Lamborghinis klart största marknad med 39 procent av den globala försäljningen. 30 procent av ”Lambo-bilarna” som säljs på amerikansk mark säljs i södra Kalifornien där LA ligger.

Största skillnaden mellan coupé- och cabrioletversionen, förutom att sistnämnda har tygtak, är så klart vikten. För att kompensera takets bortfall har LP 560-4 Spyder lagt på sig 140 kilo (totalt 1 550 kilo), en helt normal siffra i sammanhanget. Detta påverkar självfallet prestandasiffrorna en aning. 0-100 km/h går på fyra sekunder blankt i stället för 3,7 sekunder som coupémodellen vill ha på sig under sprinten. 0-200 km/h går på 13,1 sekunder och toppfarten ligger på 324 km/h, endast 1 km/h lägre än för sitt takförsedda syskon. Detta gör Gallardo LP 560-4 Spyder till en av de snabbaste cabrioleterna i världen.

Bakom stolsryggarna ruvar den gamla V10-motorn (dock uppborrad till 5,2 liter) som i LP 560-4-utförande fått 40 extra kusar. Den krämar alltså ur sig totalt 560 hästkrafter (vid 8 000 r/min) vilket ger ett vikt/effekt-förhållande på 2,77 kilo per hästkraft. Men motorn är inte enbart starkare än tidigare. Den är också snålare, mycket tack vare det nya direktinsprutade systemet som italienarna kallar ”Iniezione Diretta Stratificata”. Förbrukningssiffrorna och koldioxidutsläppen har därmed sänkts med 18 procent till 1,47 liter per mil vid blandad körning och 351 gram per kilometer.

Lamborghinis automatlåda som de benämner E-gear är 40 procent snabbare vid växlingarna än tidigare. Det finns så klart också möjlighet att växla sin öppna supersportbil med fingertoppskänsla, alltså med paddlarna bakom ratten.

En annan intressant detalj för spekulanterna är att taket under soliga dagar (regniga rekommenderas alltså inte, om du nu inte tänker köra fort) fälls ned på 20 sekunder.

Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder kan redan nu beställas hos din lokala Lamborghini-återförsäljare (finns inte många att välja mellan dock). Leverans blir det under våren nästa år. Bilen betingar ett pris av cirka två miljoner kronor, det vill säga ungefär 200 000 kronor mer än vad man vill ha för coupéversionen.

Läs mer

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!