090701-gallardo-lp550-2

Lamborghini LP 550-2 Valentino Balboni – bakhjulsdrift och 550 hk

Sin vana trogen spottar Lamborghini ut ytterligare en specialversion av en redan befintlig modell. Men nya Gallardo LP550-2 Valentino Balboni kan ändå bli mycket intressant. Med 30 kilo mindre att släpa på och all kraft till bakhjulen kan den nya tjuren bli en spännande bekantskap.

Nya Lamborghini Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni är i dagsläget den enda tvåhjulsdrivna bilen om tillverkas av det italienska företaget. Lamborghini har hittills hävdat att fyrhjulsdrift är det bästa för att hantera kraften från de stora motorerna. Men nu släpper de på tyglarna. Precis som modellbeteckningen antyder har den nya Gallardon 550 hästkrafter och driver enbart på bakhjulen. Resten av namnet är en hyllning till Lamborghinis legendariska testförare Valentino Balboni som har hårdtestat alla Lamborghini-modeller sedan 1973.

Gallardo LP 550-2 är förvisso aningen svagare än sitt fyrhjulsdrivna syskon LP560-4 som ger tio hästkrafter mer, men körupplevelsen lär inte lida av det. Det är nämligen inte bara tio hästkrafter som har försvunnit. 30 kilo har bantats bort och med alla de 550 hästkrafterna som ska ner i backen via bakhjulen kan Gallardo LP 550-2 bli en svårbemästrad tjur. Eftersom fyrhjulsdriften är borta har ingenjörerna tvingats se över fjädringen, aerodynamiken, e-Gear-växellådan och naturligtvis även ESP-systemet som ska tillåta mer ”drift”. På raksträckorna blir dock Gallardo LP 550-2 lidande av sin bakhjulsdrift och hamnar på efterkälken jämfört med sitt fyrhjulsdrivna syskon. 0-100 km/h avverkas på 3,9 sekunder, vilket är 0,2 sekunder långsammare än LP560-4. Toppfarten anges till 320 km/h, 5 km/h långsammare än LP 560-4.

På utsidan märks LP 550-2 Valentino Balboni främst på den breda randen i vitt och guld, den genomskinliga motorhuven och de svarta Scorpius-fälgarna. Karossen kan fås i åtta olika kulörer, bromsoken i tre. Interiören går i svart och vitt och är signerad av Valentino Balboni. Endast 250 exemplar ska byggas och priserna börjar på 162 000 euro. Exklusive moms.

Läs mer

Tester och Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!