080922-lamborghini-urus

Lamborghini Urus – mystiska italienaren avslöjad

Vid det här laget har de flesta av er läst artiklarna om den nya hemlighetsfulla modell som Lamborghini ska visa upp i Paris. Utan någon som helst fakta har italienarna bara bjudit på två halvt intetsägande bilder. Men nu är den avslöjad – Urus.

Det hela tog fart i tisdags förra veckan då Lamborghini gick ut med ett pressmeddelande innehållandes… ingenting. Förutom en bild då vill säga, en bild som visade ett fett centralt placerat utblås. Bara ett par dagar efter kom de första avslöjandena av bilen som visade sig vara sanna, eller i alla fall ser ut att vara sanna. Genom InsideLines italienska källor kom information som sa att det inte handlar om en topptrimmad Murciélago eller en bakhjulsdriven Gallardo. I stället ska det handla om en fyrdörrars Gran Turismo redo att ta upp konkurrensen med kommande Porsche Panamera, Aston Martin Rapide, Audi A7 och BMW ”CS”.

I fredags släppte Lamborghini den andra hemlighetsfulla bilden på bilen, föreställandes vänster skärm, hjulhus och hjul. Då kunde man snabbt dra slutsatserna att InsidesLines källor var bilen på spåren.

Nu ser mysteriet om Lamborghinis hemlighetsfulla nya modell ut att vara löst, nio dagar innan den officiella presentationen. Inga nya bilder har dykt upp, men däremot en hel del intressanta detaljer som Automotive News snappat upp från sina pålitliga insiderkällor i Italien.

De bekräftar att den nya ”Lambon” är en fyrdörrarscoupé och att den ska få namnet Urus som betyder uroxe. Att bilen kommer att heta just Urus råder det knappast någon tvekan om. Går man in på europeiska motsvarigheten till PRV (Patent- och registreringsverket) kan man läsa att namnet Urus registrerades som varumärke av Automobili Lamborghini Holding S.p.A. den 23 juli i år. Kör man dessutom en whois (ägarsökning) på domänen lamborghini-urus.com så står även där Automobili Lamborghini Holding S.p.A.

Med andra ord råder det ingen tvekan om vad bilen ska heta… om nu inte Lamborghini fortsätter sin mörkläggning av bilen genom att förvilla in oss på sidospår.

Dessutom berättas det att bilen inte bara är en konceptmodell som ska visas i Paris. Den är en förhandsvisning av en helt ny modell som snart ska stå redo för produktionsstart.

Lamborghini Urus innebär en rejäl satsning av italienarna som i dagsläget endast har mittmotoriserade vagnar i sitt utbud. Urus blir frontmotoriserad (placerad bakom framaxeln) och ska med sina fyra dörrar och större utrymme vända sig till mer lyxinriktade kunder som i vanliga fall inte lockas av Lamborghinis supersportbilar. Precis som hos Gallardo och Murciélago är det fyrhjulsdrift som gäller. V10-motorn på fem liter som sitter i Gallardo (Lamborghinis minsta) känns självklar i Urus men enligt insiderkällorna kan det också handla om en motor med mindre volym, kanske en direktinsprutad dubbelturbomaskin plockad från Audi.

Lamborghini planerar att sälja 3 000 Urus årligen när produktionen väl satt igång. Det kanske låter som få bilar i mångas öron, men då ska man ta i beaktning att Lamborghini under årets första sex månader sålde totalt 1 309 bilar världen över.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!