101116-lamborghini v12

Lamborghinis nya V12-motor

Lamborghini har inte presenterat sin Murciélago-efterträdare än, men besten som ska driva bilen framåt har de nu dragit skynket av. Vi snackar om en helt ny V12-motor på 6,5 liter med 700 hästkrafter.

Med ett maratonlångt pressmeddelande presenterar Lamborghini nu sin nya V12-motor som ska sitta i efterträdaren till Murciélago, en bil förmodligen kommer att heta Aventador (alltså inte Jota). Du kan se bilen spänna musklerna och njuta av ljudet i denna film.

Det har tidigare snackats om att Murciélago-efterträdaren kan komma att få en V10-motor, men dessa spekulationer lägger vi nu helt åt sidan med tanke på denna nya maskin från Sant’Agata Bolognese. Trots en cylindervolym på hela 6,5 liter fördelade över 12 cylindrar i en V-formation med 60 grader mellan cylinderbankarna väger paketet in på låga 235 kilo. Den låga vikten har möjliggjorts tack vare dyra lättviktsmaterial, exempelvis utgörs stora delar av en aluminiumlegering med kisel. Motorn, som internt är betecknad L539, har varit en utmaning att ta fram. Den skulle inte bara ha mer effekt och högre vridmoment än V12:an i Murciélago, den var också tvungen att vara mindre och lättare och med lägre tyngdpunkt samt innehålla en rad nya innovativa detaljer. På höjden mäter den nya V12:an 66,5 centimeter inklusive insugssystemet, på bredden 84,8 centimeter inklusive röret för avgaserna och på längden 78,4 centimeter.

Effekten som plockas ut ur motorn är alltså 700 hästkrafter vid 8 250 r/min och vridmomentkurvan toppas vid 5 500 r/min då 690 newtonmeter plockas ut. Nu vet vi ju inte allt för mycket om Murciélago-efterträdaren Aventador, men att denna lättvikts-V12:a med 700 hästar lär röra på bilen rätt bra är ingen svår gissning. Det snackas just nu om 0-100 km/h på 2,9 sekunder och en toppfart på otroliga 430 km/h. Medan accelerationstiden låter sannolik får vi nog ta toppfarten med en nypa salt, i alla fall tills dess att Lamborghini själva bekräftar det.

Men det är inte allt – Lamborghini säger sig också ha jobbat stenhårt med att få till det rätta ljudet. Från ett lågmält muller vid stadskörning till ett skrikande crescendo vid växlingar upp mot varvtalsstopp.

Ny supersnabb växellåda

Italienarna berättar inte enbart om deras nya motor i dag. De delar också med sig av den nya innovativa (halvautomatisk) manuella växellåda som de kallar ISR, där förkortningen står för Independent Shifting Rod.

Denna sjuväxlade låda är väldigt lätt, väger endast 79 kilo vilket är betydligt lägre än för motsvarande dubbelkopplingslådor. Men det är inte bara i grenen vikt som den spöar dubbelkopplade, även i snabbhet säger Lamborghini att den är nästan 50 procent snabbare. Jämfört med deras egen E-Gear är den cirka 40 procent snabbare.

Växlingarna sker inte i serie, som hos en konventionell låda, utan de sker praktiskt taget parallellt. När en växel används ligger nästa redan redo att ta över och gör just det så fort tidigare växel kopplas från. Den mekaniska inverkan är minimal vid en upp- eller nedväxling och därmed går det väldigt snabbt att skifta växel.

Växellådan kan försättas i tre olika förprogrammerade lägen. Strada är ett helautomatiskt läge som gjort för njutbara turer längs med Rivieran. Sport är för de tuffare turerna där man vill att växlingarna ska gå blixtsnabbt och Corsa är läget för den som tar sin bil ut till banan. Här byts växlar som snabbast och i Corsa-läget ingår även Launch Control för optimerade accelerationer.

Bakom ratten sitter två ergonomiska paddlar för manuell växling.

För teknikfreaket

Du som vill grotta ner dig totalt i Lamborghinis nya V12-motor och deras nya, supersnabba växellåda bör helt klart ladda ned pdf-dokumentet som du finner via länk nedan. Nio A4-sidor för den som älskar tekniska beskrivningar.

Läs mer

Webb-TV

Ladda ned

Lamborghinis nya V12-motor och växellåda (pdf)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr