Efter drygt sex decennier på marknaden är det nya regler för utsläpp och fotgängarskydd som får Land Rover Defender på fall. Detta enligt Land Rovers vd Phil Popham som säger till australiska GoAutoNews att de nya reglerna kommer att kräva en rejäl omarbetning av nuvarande Defender eller en helt ny modell inom några år. Brittiska Autocar har fått insyn i utvecklingsarbetet och avslöjar att en helt ny Defender är på ingång.
Arbetet går under det passande namnet Project Icon och ska resultera i en enkel och robust konstruktion. Den bastanta och terrängdugliga T5-plattformen som ligger till grund för Discovery och Range Rover uppges få fortsatt liv i nya Defender, medan Discovery och Range Rover får en ny aluminiumkonstruktion som blir 400-500 kilo lättare om 3 år. Anledningen till att Land Rover håller fast vid den gamla plattformen är att man vi ha möjlighet att erbjuda en mängd olika karossvarianter, precis som med nuvarande Defender. Det här innebär att nya Defender får individuell hjulupphängning, stål- eller luftfjädring och troligtvis den nuvarande uppsättningen av fyr- och sexcylindriga dieselmotorer.
Den som oroar sig för urvattning av Defender-namnet kan lugna sig. Popham säger till GoAutoNews att den nya modellen ska bli, om möjligt, ännu mer terränggående och praktisk. Enligt Detroit Free Press kommer modellbytet att ske någon gång under 2013. Tillverkningen ska inledningsvis äga rum hemma i Storbritannien men i framtiden kan även Kina, Ryssland och Indien bli tillverkningsorter för nya Defender.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.