090910-lrover discovery 4

Land Rover Discovery 4 – direktrapport från provkörningen

Land Rover Discovery av fjärde generationen är här. Trean, som av många var en omtyckt bil, fick hålla i stafettpinnen i drygt fem år. Men hur bra är nya Discovery 4? Vi ringer Hans Hedberg som testar bilen på ”hemmaplan”…

Tjena Hans! Var befinner du dig i dag?

– Jag är just nu i ett molnet men härligt Skottland, närmare bestämt utanför Edinburgh.

Det låter som att du provkör bilen i fråga i sitt rätta element, den brittiska landsbygden.

– Helt rätt. Det känns ungefär som om man är en av karaktärerna i klassiska Hem till Gården när man rattar omkring nya Land Rover Discovery 4 här.

Vad är då nytt med Discovery 4 jämfört med Discovery 3?

– Det är en ny generation, men i själva verket är bilen bara ny till hälften. Mer evolution än revolution så att säga.

Men ser man skillnad på den nya jämfört med förra?

– Skillnaderna är inte helt enkla att se för ett otränat öga, men de finns där. I fronten märks det tydligast med lysdioderna i de runda delarna av strålkastarna och att grillen är mer detaljerad än tidigare. Stötfångaren har blivit smäckrare och ger både en argare uppsyn och en lyxigare framtoning. Backspegelhusen är numera inte av reptålig svart plast utan de är lackerade i bilens färg. Lyxigare men mindre logiskt med tanke på bilens terränginriktning. Detsamma gäller skärmbreddarna, tidigare var de i svart plast men nu är även dessa lackade i bilens färg. Bakifrån sett är bilen sig lik men bakljusen har fått sig en översyn där man inuti dessa kan se ” kikarsiktekors”. Det passar ju på en riktig jägarvagn av senaste snitt. Som helhet kan man säga att Discovery närmat sig storebror Range Rover ännu mer.

På insidan då?

– Ägare till Discovery 3 efterfrågade mer kvalitet i interiören och Land Rover har lyssnat på dem. Nu ser det och känns nästan lika lyxigt som i Range Rover. Uppdaterade materialval med fler läderklädda detaljer och indirekta ljuskällor gör bilen rejält mysig inuti, särskilt kvällstid. Färg- och dekorpaletten är stor, med ljust skinn och klassiska träinlägg infinner sig en härlig engelsk herrklubbskänsla. Mittkonsolen är inte alls lika plastig som tidigare, vred och knappar är gummerade och stora noga att hanteras med lovikavantar på händerna. Form och funktion i ett.

Hur ser det ut maskinellt sett?

– Om ytan påskiner förändringar så är det lika mycket nytt under skalet. Nya dieselmotorn LR-TDV6 3,0 är en vidareutveckling av den tidigare 2,7-litersmotorn från PSA-koncernen. Den ger 55 mer hästkrafter och 160 mer newtonmeter än tidigare, samtidigt som bränsleförbrukningen sjunkit med knappt tio procent. Den mindre TDV6 på 2,7 liter kommer att finnas kvar som instegsalternativ, men det råder nog ingen tvekan om att Discovery 4-spekulanterna kommer att sikta in sig på trelitersmaskinen.

Hur fungerar nya stordieseln då?

– Det märks att man har 245 hästkrafter och 600 newtonmeter under huven när man rullar iväg. Speciellt då den är lastad, den backar inte för mycket. 0-100 km/h går på 9,6 sekunder och fartupplevelsen är total när närmare 2,7 ton bil sätts i rullning. Den sexstegade automatlådan från ZF växlar mjukt och korrekt. Den är förresten standard till den stora dieseln. Trelitersmaskinen innebär att maxlasten minskar med 100 kilo till 590 kilo jämfört med lilla dieseln. Med sex passagerare ombord à 80 kilo finns bara 110 kilo över för last.

Hur är den när du lämnar de asfalterade vägarna?

– I terräng klarar den sig utmärkt. Med uppdaterat Terrain Response-program blir körningen ytterst bekväm. I fem lägen finns valfriheten att välja hur chassi och drivlina ska sköta sig på bästa vis. Automatisk utförslöpbroms – Hill Descent Control – gör det till en barnlek att forcera stup som man inte ens kan gå nerför utan att halka omkull, smidigt!

Något annat nytt som är värt att berätta?

– Nytt är en kamerafunktion som innebär 360 graders fri sikt. Fem kameror – två i fronten, en på var sida samt en i aktern – kan styras och zoomas oberoende varandra och visas i infodisplayen på instrumentpanelen. Perfekt vid kniviga situationer i skog- och stadsmiljö. Finessen kostar 8 700 kronor, lär bli ett populärt tillval.

Vad kostar härligheten då?

– Billigaste TDV6 2,7 i S-utförande kostar 417 400 kronor med manuell låda. Nya TDV6 3,0 finns bara i de lyxigare SE- och HSE-utförandena och prislapparna för dessa är 518 700 respektive 580 300 kronor. Prisskillnaden mellan 2,7 och 3,0 med automatlåda, som sagt är standard hos 3,0, är knappt 24 000 kronor.

Då tackar jag för denna utförliga direktrapport. Ha det!

– Detsamma… och du, glöm inte att berätta för läsarna att hela provkörningen finns att läsa i Teknikens Värld nummer 22 som utkommer den 1 oktober.

Läs mer

Begagnattest

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!