090409-land-rover-disco4 Foto: joe windsor-williams

Land Rover Discovery 4 visas med ny motor i New York

Land Rover slår på stort när bilsalongen i New York går av stapeln. Nästan hela modellutbudet uppdateras. Dunderklumpen Discovery lanseras i en fjärde generation och får bland annat en ny, större och starkare dieselmotor.

Land Rover sparar inte på krutet när det vankas bilsalong i New York. Discovery, Range Rover och Range Rover Sport uppdateras inför modellår 2010 och alla nyheterna visas på den amerikanska bilsalongen. Anledningen till detta är naturligtvis att USA-marknaden har kommit att bli den enskilt viktigaste för britterna. Uppmärksamhet på den suv-täta USA-marknaden är ett måste för Land Rover. De största nyheterna är de nya motorerna som hämtas från Jaguar. Det handlar om en 3,0-litersdiesel och en 5,0-liters bensin-V8. Den största Land Rovern av dem alla – Discovery – uppdateras genomgående och byter dessutom namn, från Discovery 3 till Discovery 4.

Den största nyheten för svensk del är den nya dieselmotorn. Den gamla 2,7-liters V6-dieseln byts mot en 3,0-liters twinturbodiesel som, i alla fall på pappret, övertygar. Maximal effekt är 245 hästkrafter och 600 Nm, 500 Nm ska vara tillgängliga redan vid tomgångsvarv.   Den nya motorn är 29 procent starkare och har 36 procent bättre vridmoment i jämförelse med den föregående 2,7 liters motorn. Den stora ”Disco-fyran” gör numera 0-100 km/h på 9,6 sekunder. Likt många andra nya motorer har dieselsexan inte bara blivit större och starkare, den är även snålare än sin föregångare. Bränsleförbrukningen har sänkts med nio procent (0,92 l/mil blandad körning) och koldioxidutsläppen med tio procent till 244 g/km. Motorn klarar redan nu EU5- kraven som börjar gälla 2011.

Den som känner igen siffrorna för den nya motorn har förmodligen hört talas om Jaguar XF. 3,0-litersdieseln presenterades nämligen först i XF. Det finns dock vissa skillnader mellan Jaguar- och Land Rover-versionerna. Land Rover-motorn har ett djupare oljetråg för att smörjningen ska fungera även när bilen lutar. Turboaggregaten är också modifierade av samma anledning så att inga oljerester samlas i aggregaten när bilen lutar mycket vid terrängkörning. Därtill är drivremmarna helt vattentåliga liksom generatorn och luftkonditioneringens kompressor samt styrservopumpen och startmotorn.

Även chassi-mässigt har det hänt en del med Discovery. Fjädringen har nya leder som i kombination med styvare och kraftigare krängningshämmare minskar krängningar i kurvor. Den variabla styrutväxlingen är förändrad för direktare styrrespons och högre kursstabilitet i höga farter. Bromsarna har uppdaterats för att klara av den högre prestandan. Land Rovers fina Terrain Response-system har genomgått en lätt uppdatering i Discovery 4. Numera finns inställningen ”Sand launch control” som förbättrar egenskaperna vid start i lös sand. Hill Descent Control-systemet har fått ytterligare en funktion. Tillägget ”Gradient Release Control” fungerar så att det minskar bromstrycket långsamt när föraren släpper på bromsen. Därefter hjälper det till att höja bromstrycket när bromspedalen trycks ned.

Ansiktslyftet innebär inte några större kosmetiska förändringar. Tur är väl kanske det, Land Rover-linjerna är väl beprövade och designteamet vill sannolikt inte göra några drastiska ändringar. Ändringarna består bland annat av nya strålkastarinsatser fram och bak, nya färgkombinationer och en lätt förändrad front. Den nya frontdesignen är inte bara av ytliga skäl. Aerodynamiken ska ha förbättrats så pass att lyftkrafterna i hög hastighet har minskat med 50 procent. I kupén består förändringarna av en ny instrumentbräda som är mer svängd mot föraren. Antalet knappar och reglage har dessutom reducerats.

Läs mer

Tester och provkörningar

Defender, Discovery, Freelander och Rang Rover

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr