080303-land-rover-lrx

Land Rover LRX – dieselhybrid med mycket kolfiber

Land Rover LRX har redan visats upp på Detroitsalongen i början av året. Men i Genève tänker britterna visa upp den ytterligare en gång. Då i svart utförande med mycket kolfiberdetaljer och så klart med dieselhybridmotorn kvar.

Tuffa Land Rover LRX är mindre än Freelander II, 149 millimeter kortare och hela 205 millimeter lägre. På Detroitsalongen visades den upp som tredörrars och i Genève denna vecka visas den upp som…. tredörrars. En femdörrars hade varit mer intressant enligt mångas mening. Om det kommer eller inte är okänt, men enligt Land Rover själva är LRX Concept mer av en livsstilsbil och då kan det snudd på vara okej med opraktiska detaljer.

Egentligen skiljer sig bilen inte nämnvärt jämfört med den som visades tidigare i år. LRX i Genève är blanksvart i stället för pärlemorvit. Dessutom är det fräna glastaket utbytt till ett ännu fränare avtagbart tak i kolfiber. Detta sparar vikt och är samtidigt slittåligt. Bilens underrede består också till stora delar av kolfiber.

I och med att denna svarta version träder fram har Land Rover släppt lite fler uppgifter om drivlinan som tidigare inte var kända. Framtill sitter en dieselmotor på två liter som ger drivkraft till framhjulen. Bakhjulen har också drivkraft, men med hjälp av en elmotor placerad över bakaxeln. Denna kan ensam driva bilen i lägre farter och på så sätt spara pengar och miljö. Allt som allt ligger medelförbrukningen på 0,47 liter per mil vid blandad körning. Beräknat CO2-utsläpp är låga 120 gram per kilometer. Bra siffror för en suv.

Läs mer om Land Rover LRX via länkarna nedan.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!