Inom de närmaste åren ska Land Rover släppa nya modeller/modellversioner med låga utsläpp och förbrukningssiffror. Modellerna går under namnet e-Terrain Technologies. Ägaren Tata Motor är beredd att plöja ned cirka 10 miljarder kronor i satsningen som är tänkt att mynna ut i en ny liten Range Rover, den minsta någonsin. Tanken är att den ska stå klar som produktionsbil i slutet av 2010.
Mini-Range Rovern, som ännu inte fått grönt ljus, beräknas kosta 4,9 av de 10 satsade miljarderna. Utseende- och storleksmässigt blir den lik det dieselhybridkoncept som Land Rover visade upp på Detroitsalongen förra året – LRX Concept. Det betyder smäckra former utan att nalla för mycket på utrymmet i bilen. Trots fyrhjulsdrift berättar Land Rover att den inte ska släppa ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer och ska förbruka endast 0,47 liter per mil vid blandad körning.
Land Rovers och Tata Motors beslut om en eventuell produktion underlättas av att den brittiska regeringen nu har utlovat ett stöd på upp till 336 miljoner kronor för att utveckla denna miljövänliga lilla Range Rover. Stödet ingår inte i det stödpaket som riktas till den brittiska bilindustrin.
Men redan i sommar får vi se en snålare Land Rover Freelander som med hjälp av start/stopp-system sparar bränsle och håller utsläppen på lägre nivåer. Tilläggsnamnet för denna modellversion blir TD4_e och start/stopp ingår som standard utan pristillägg. Svensk premiär är det under försommaren.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.