Mellanväggen i skåpbilarna ser robust och kraftig ut. Men Folksams senaste krocktester visar hur lätt en last som inte förankrats på ett bra sätt kan skada förare och passagerare.
Testet som Folksam genomfört visar tydligt hur last som inte är förankrad ökar skaderisken kraftigt för de som sitter i kupén.
Folksam testade två olika så kallade hantverkarbilar som lastades med 270 kg vardera. I det ena testet förankrades lasten men i det andra testet låg den lös i lastutrymmet bakom mellanväggen. I bägge testerna fick krockdockorna höga mätvärden på bröstkorg och underben vilket berodde på att stolar och ryggstöd pressades framåt av lasten. Det minskade i sin tur benutrymmet och ökade krafterna mot bröst och buk.
Flera brister
– Testresultaten påvisar brister på flera punkter som medför en ökad skaderisk. Det handlar bland annat om att hyllsystemens infästningar i bilen lossnar och orsakar skada på föraren samt bilens förmåga att hindra lös last att tränga in i kupén. Testerna påvisade också problematiken med att säkra mycket last i hantverkarbilar, säger Anders Ydenius, Trafikforskare på Folksam, i ett pressmeddelande.
I dag testas inte de här bilarna med någon form av last varför det inte finns så mycket kunskap om hur lasten påverkar säkerheten. Det här är ett omfattande problem då cirka tio procent av hela Sveriges fordonsflotta består av lätta transportbilar som alla åker runt med mer eller mindre stor last i lastutrymmet.
Folksam testade också olika hyllsystem som ofta monteras för att hålla ordning på saker i lastutrymmet. Testerna visade att hela hyllsystemet, när det lastades tungt, lossnade och pressades framåt mot mellanvägg och därmed förar- och passagerarstolen.
Hyllsystemet lossnade helt
Testerna visade också att mellanväggen inte höll för belastningen från saker i lastutrymmet.
– Hyllsystemstillverkare bör generellt ta ansvar att krocktesta hyllsystemen med last fastsatta i bil. De bör också tydligt ange hur mycket vikt hyllsystemet får lastas med för att klara en eventuell krock. Man bör även överväga om det bör finnas en registreringsbesiktning eller annan kontroll för att verifiera att hyllsystemet monterats på ett säkert sätt. I dagsläget får hyllsystemen monteras av vem som helst. De flesta som använder dessa fordon är nog inte medvetna om de krafter systemen utsätts för i en krock, säger Anders Kullgren, Forskningschef på Folksam.
Anders Kullgren tycker att även om det i dag inte finns några tester med last i den här typen av bilar så bör biltillverkarna ta ett större ansvar för säkerheten.
– Det ligger ett ansvar på biltillverkaren i detta också. De säljer framför allt dessa bilar till hantverkare som ofta lastar relativt tungt. Det bör ligga på biltillverkarens ansvar att bilens surrningsöglor inte bara dimensioneras för att hålla bilens maxlast vid körning, utan också kunna hålla lasten vid en krock. Vidare bör skiljeväggen mellan lastutrymme och kupé vara kraftig nog för att kunna ta hand om eventuell lättare lös last, säger Anders Kullgren.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.