080130-leon-ecomotive

Leon Ecomotive – ny miljöbil från Seat

Senaste tillskottet i Seats snålfamilj Ecomotive är sportiga Leon. Tidigare stoltserade Ibiza ensam som snåljåp. Leon Ecomotive släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer, alltså klassas den som miljöbil.

Nya Seat Leon Ecomotive har en 1,9-liters dieselmotor under locket mellan framskärmarna, men i Ecomotive-utförande släpper de 105 hästkrafterna endast ut 119 gram koldioxid per kilometer, jämfört med 135 gram för vanliga Leon 1,9 TDI.

Många andra biltillverkare gör om bilens utseende och aerodynamik för att erhålla så lågt luftmotstånd som möjligt, till exempel Volkswagens BlueMotion-bilar – men inte Seat. De hävdar att man inte ser någon skillnad mellan vanliga Leon och Leon Ecomotive, förutom emblemet då.

För att åstadkomma den renare och snålare bilen har Seats tekniker jobbat inom fyra olika områden – motorn, växellådan, vikten och däcken.

I motorn har man optimerat programvaran i styrenheten, försett den med ett standardutrustat partikelfilter och samtidigt jobbat för att behålla alla 105 hästkrafter från ursprungsbilen. Maximalt vridmoment på 250 newtonmeter uppnås vid 1 900 varv per minut.

Växellådans utväxlingsförhållande har omarbetats. Alla växlar är nu totalt 8,2 procent ”längre”, där femte växeln är den som förlängts mest (16 procent).

Man har också reducerat vikten genom att ta bort ”onödiga” extra tillval, till exempel 17-tums lättmetallfälgar. På så sätt ligger vikten nu på 1 320 kilo i stället för 1 405 kilo.

Seat Leon Ecomotive har försetts med däck med lågt rullmotstånd. Detta hjälper också att hålla nere förbrukningssiffrorna en aning. Ecomotive-spekulanten har att välja mellan 15-tums- eller 16-tumshjul.

Summerar man allt detta blir bilen inte bara renare utan också snålare än sin dieselbror – 0,39 liter per mil. Dessutom är den snabbare än 1,9 TDI. Toppfarten anges till 186 km/h och accelerationen från noll till 100 går på 10,9 sekunder.

Än så länge finns Seat Leon Ecomotive endast hos bilhandlarna i Spanien. När den dyker upp i övriga Europa är ännu okänt, men det lär vara snart.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet